Abstract:
دیدگاههای دانشمندان شیعی درباره تقسیر «اولیالامر» در آیه ۵۹ سوره نساء یکسان
و مساوی با روایات متواتر (یا لااقل متظافر) در این زمینه است. آنان اولی الامر را بر
عترت معصوم پیامبر خدا (ص) تطبیق کردهاند.
مفسران اهل سنت اولی الامر را به دو صورت کلی معنا کردهاند: والیان و
دانشمندان, به شرطی که حکمشان منطبق بر احگام خدا باشد؛ و اهل حل و عقد, بدون
قید وشرط؛ چون اجاع آنان مصون از خطاست.
راویان اهل سنت در این باره به شش گروه عمده تقسیم می شوند که تنها ی
گروه دا می توان با آیات و روایات و نیز شواهد و قرائن تایید کرد. این گروه از
روایات همسان با دیدگاه شیعه است که اولی الامر را تنها بر افرادی خاص از معصومان
اطلای کرده است.
Machine summary:
"این استنباط به دلیل روایات فراوان دیگری است که اهل سنت از&%OTG005G% پیامبر خدا(ص)در ذیل این آیه و آیات دیگر نقل کردهاند که در آنها حضرت به اطاعت امیران منصوب ازناحیه خود دستور داده و مردم را از مخالفت با آنان بر حذر داشته است؛مانند این حدیث که بخاری به نقل ازانس از پیامبر خدا(ص)چنین آورره است: «اسمعوا و أطیعوا و إن استعمل علیکم حبشی...
تنها این شأن نزول با روایاتی متعدد از اهل سنت که در آنها دستور پیامبر را به اطاعت مطلق ازافراد منصوب خود،نقل میکنند توافق و سازگاری همه جانبه دارد،زیرا در تعیین مصداق نیز پیامبر خدا تنهابر اطاعت مطلق از امام علی(ع)فرمان داده و بر رفتار او صحه گذاشته و در همان روایات نیز به ولایت امامعلی(ع)اشاره کرده است.
43اگر اهل حل و عقد همان علمای امت باشند،هیچ کس تاکنون ادعا نکرده که همواره عنایتی از ناحیهخدا متوجه اجتماع عالمان میشده و آنان را از خطا مصون نگه میداشته است این سخن فخر رازی،دیدگاهخودش را نیز نقض میکند؛چون اگر اولی الامر علمای امت باشند(همان گونه که خود فخر رازی میگوید:«آنان تنها در احکام شرعیه فتوا میدهند و مردم را به دینشان آگاه میکنند»44)در این صورت،اطاعت آنانهمان اطاعت خدا و رسول اوست و اطاعتی مستقل که ظاهر آیه بر آن دلالت دارد،نخواهند داشت و خود فخررازی نیز به آن ملتزم نیست؛45و اگر مراد از اولی الامر علمای امت در حال اجتماع باشند که به آنان اهلحل و عقد گفته میشود،و اجتماعشان موضوعیت دارد،در این صورت اطاعت از آنان داخل در اطاعت از خداو رسول نیست و مستقل خواهد بود."