Abstract:
همراه با آغاز هزارهء جدید،دنیای ارتباطات ماهوارهای و کامپیوتری،تسهیلات فراوانی را برای بشر به ارمغان آورده است.نیاز به دانستن انگلیسی به عنوان زبان بین المللی سبب شده که متخصصان تدریس و روشها،مواد و راههای جدیدی را برای بهینهسازی به بازار و مردم علاقهمند عرضه نمایند. استفاده از بازیهای زبانآموز با یاری کامپیوتر رواج بیشتری یافته است و معلمین و دانشآموزان استقبال فراوانی را به آن نشان میدهند.موفقیت در کلاسها به مرحلهای رسیده است که پیشروان و استادان روشهای تدریس،بخشی از کتابها و آموختارهای خود را به توضیح و معرفی بازیها اختصاص دادهاند.به همین منظور پایگاه و شبکههای کامپیوتری جدیدی طراحی و افتتاح گردیدهاند.امروزه مدرسین و علاقهمندان میتوانند در این شبکههای محلی و بین المللی شرکت نموده و بازیها و روشهای خود را به همگان عرضه نمایند. نتیجهء مثبت و مفید استفاده از بازیها،گویای این حقیقت است که در آموزش زبان خارجی شادمانی و به کامی دوشبهدوش یکدیگرند.مربیان آگاه و هوشیار از این راه میتوانند روشهای آموزشی خود را با موفقیت بیشتر همراه سازند.
Machine summary:
Rivers پیشرو و یکی از شناختهترین استادان دانشگاه ایلینوی امریکا،کتاب موفقی را که دربارهء تدریس مهارتهای زبان خارجی نوشته Teaching Foreign-Language Skills در اوایل فقط یک صفحه از آن را به بازیها،اختصاص داده بود(ریورز 2791،ص 741)ولی در چاپهای اخیر بیش از بیست صفحه را به طرز استفاده از بازیها و جایگاه آنها در تدریس و کلاسها اختصاص داده است.
به یاد داشته باشیم که زبان کامپیوتر و اکثر برنامههای محلی و بین المللی به زبان انگلیسی هستند که هر قدر شخص با این وسیلهء سمعی و بصری آشنایی بیشتری داشته باشد و در بازیها و انجمنهای مختلف شرکت نماید،تمرین بسیار مفیدی برای پیشبرد زبان خود خواهد داشت.
لی (Lee) یکی از پیشروان آموزش زبان که خود کتابی نیز در این موضوع تألیف نموده و راهنماییهای فراوان او هزاران مدرس زبان انگلیسی را یاری داده است، میگوید:"دبیرانی که از بازیهای زبانآموز در تدریس استفاده نمیکنند،در حقیقت یکی از حیاتیترین تمرینهای یادگیری را نادیده میگیرند.
او اضافه میکند که مسئول کلاس باید توجه دانشآموزان را به موضوع موردنظر جلب نماید و گاهی نیز جهت شروع و آشنایی وی در این زمینه 21 نوع بازی و مسابقهء زبانآموز را نوشته و توصیه مینماید که در کلاسهای درس برای پیشبرد اهداف و موفقیت از آنها استفاده شود(ریورز،همان، صص 23-03).
در این مقاله 91 بازی زبانآموز معرفی شده و مطالب مفیدی در مورد فایدهء بازیها در تدریس به خردسالان و بزرگسالان بیان گردیده است.
در مقدمهای که جولیا دابسن (Julia Dobson) برای این بازیها تدارک دیده،مطالب خوبی گنجانده کرده و 41 بازی را که بیشتر مورد پسند و مفید بوده است ارائه داده و نظر و پیشنهادهای خود را در 01 پاراگراف بیان کرده است(قیطانچی 9731،صص 711-311).