Abstract:
طبقهبندی علوم همواره مورد توجه فلاسفه و دانشمندان بوده و هست. بسیاری از بزرگان دینی و غیر دینی هم در این باب داد سخن دادهاند.در قرون اخیر،فرهنگنویسی نیز ناگزیر به مسئله تقسیمبندی و طبقهبندی علوم پرداخته است.در این طرح با استفاده از تجارب قبلی،طرحی جدید و با اتکا و استناد به آیات قرآن مجید داده شده است.این طرح عمدتا،به تقسیمبندی دوگانه توجه کرده و تا چند رده همین روش را حفظ کرده است.در این طبقهبندی طبیعت و انسان به عنوان دو محور اصلی تلقی شده و تقسیمات فرعی،زیر این دو محور آمده است. امتیازات:1)الهام از قرآن 2)بهای ویژه به انسان کهمصداق خلیفة الهی و فرمایش حضرت علی است که«و فیک انطوی العالم الاکبر 3)ساده و قابل فهم برای همه 4)عمومیت و شمول جهانی بویژه قابل استفادهء موحدان 5) بهرهبرداری از عنصار شناخته شده جهان و انسان 6)انضمام علوم پزشکی جزو علوم انسانی.
Machine summary:
دانش و آموختههای انسان باید همواره انتظام لازم را داشته باشد و ارتباط آن با یکدیگر روشن باشد،لذا دانشمندان و فلاسفه چه در آغاز و چه در میان و یا پایان دوره مطالعاتی خویش متعرض این مسئله شده و نظر خویش را درباره تقسیمبندی علوم مطرح کردهاند.
با آنکه نظرات گوناگونی در تقسیمبندی علوم ابراز شده و علمای یونان و سپس به دنبال آنان دانشمندان اسلامی و از آن پس فلاسفه اروپایی،درباره تقسیم و طبقهبندی علوم اظهارنظر کرده و طرحهایی را ارائه نمودهاند،اما هنوز هم باب اظهار نظر مفتوح است و یک جمعبندی کلی که همه بر آن اتفاق نظر داشته باشند،وجود ندارد.
(جدول یک) جدول یک:کسانی که در زمینه طبقهبندی علوم کار کردهاند به ترتیب تاریخ (به تصویر صفحه مراجعه شود) در این طرح با استفاده از آیات قرآن مجید و با عنایت به نظرات و خلقت جهان و فطرت انسان،تقسیمبندی جدیدی صورت گرفته،که امید است بتواند تعریفی جامع از علوم داشته باشد.
Adler*Mortimery, تحت عنوان"دانش"،خودآگاه میشود،نوشته شده است، میگوید که در تقسیمبندی دانش سه سؤال مهم وجود دارد:اولین سؤال مهم که به اعتقاد وی همواره در طول تاریخ مورد بحث بوده این است که آیا همچنانکه ارسطو اعتقاد داشت،باید طبقهبندی علوم فلسفه مراتبی باشد.