Abstract:
تاکنون روابط و شبکههای بین سازمانی به شیوههای گوناگون مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.برخی از مبانی این تجزیه و تحلیلها،عبارت است از:روشها و پیشینههای تئوریک،سطوح تجزیه و تحلیل،نتایج و چگونگی نتیجه گیریها.اگرچه این تنوع در تجزیه و تحلیل،میتواند باعث شناخت و دریافت بهتری از پیشینه،پویاییها و آثار روابط و شبکههای بین سازمانی شود،ولی، مشکلاتی در راه ارایه یک تئوری جامع و مورد پذیرش همه دانشمندان پدید آورده است.در مقاله حاضر، به منظور جهتگیری کلی نسبت به روابط و شبکههای بین سازمانی،چارچوبی ارایه شده است که بتواند با طبقهبندی و تشریح موضوعات و سطوح مختلف تجزیه و تحلیل و نیز با بهرهگیری از چشماندازههای مختلف تئوریک و مدیریتی،به فرایند یکپارچهسازی و ارایه یک تئوری جامع در مورد روابط و شبکههای بین سازمانی کمک کند.
Machine summary:
"در مقاله حاضر، به منظور جهتگیری کلی نسبت به روابط و شبکههای بین سازمانی،چارچوبی ارایه شده است که بتواند با طبقهبندی و تشریح موضوعات و سطوح مختلف تجزیه و تحلیل و نیز با بهرهگیری از چشماندازههای مختلف تئوریک و مدیریتی،به فرایند یکپارچهسازی و ارایه یک تئوری جامع در مورد روابط و شبکههای بین سازمانی کمک کند.
از نظر چگونگی پیدایش بحث روابط و تعاملات بین سازمانی،رشد روز افزون ادبیات موضوعی مربوط به تجزیه و تحلیل ماهیت و کارکردهای روابط و شبکههای نشان میدهد که مباحث مدیریتی بازاریابی، -------------- (*)استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز -------------- (**)دانشجوی دکترای تخصصی رشته مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز خرید و نوآوری،در این راه پیشگام بوده است.
با در نظر گرفتن عامل انسانی،میتوان چهار سطح از تجزیه و تحلیل عوامل را در شبکهها شناسایی و تفکیک کرد: (Hakansson and Hohanson,1992) 1-4-سطح فردی در این سطح،نقش افراد در سازمانها مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
3-5-ایجاد ارزش در یک شبکه درحالیکه در پورتفولیو،روابط بین عوامل مشابه، مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد،در سطح شبکه، پورتفولیوهای مختلفی که در کل یک شرکت وجود دارد،درهم ادغام میشود.
آیا،وقتی محیط یک شرکت،یک شبکه است،وجود یک سازمان داخلی سلسله مراتبی امکانپذیر است؟و آیا این ساختار سلسله مراتبی موفقیتآمیز خواهد بود؟وقتی که موفقیت یک شرکت، نه به وسیله بازار عمومی،بلکه توسط شبکه آن تعیین میشود،گرایش به بازار،چه آثاری میتواند بر روی عملکرد سازمانها داشته باشد؟ پیشرفتهای جدید فناوری اطلاعات،چه تأثیری بر روابط و شبکهها دارد؟در برخی موارد ممکن است IT باعث تقویت روابط گردد،هرچند خلاف آن نیز مشاهده شده است."