Abstract:
بررسی علل گرایش فراگیران بزرگسال غیر شاغل به آموزشهای کاردانش
طالب زاده نوبریان محسن,ابوالقاسمی محمود,خیری خواه آرش
این پژوهش درصدد آن است تا به شناخت گرایش فراگیران بزرگسال غیرشاغل به آموزشهای کاردانش در شهر قزوین بپردازد و علل گرایش آنان به این شاخه را باز شناسد. روش این تحقیق توصیفی است و همه فراگیران بزرگسال 40-16 ساله غیرشاغل مشغول به تحصیل در پایه های دوم و سوم مدارس کاردانش بزرگسال شهرستان قزوین به تعداد 2352 نفر به عنوان جامه آماری در نظر گرفته شده است که از این تعداد 384 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده است که حاوی 20 سوال کوتاه پاسخ، چند گزینه ای می باشد. ضریب آلفای کرونباخ اعتبار پرسشنامه برابر 0.87 بدست آمد. نتایج پژوهش به شرح زیر می باشد: 1- دستیابی سهل تر به شغل موجب گرایش فراگیران بزرگسال غیرشاغل به آموزشهای کاردانش بوده است. (P<0.001) 2- به نظر می رسد عامل سهولت کسب دیپلم موجب گرایش فراگیران بزرگسال غیرشاغل به آموزشهای کاردانش بوده است. (P<0.001) 3- سهولت ادامه تحصیل تا سطح کاردانی پیوسته موجب گرایش فراگیران بزرگسال غیرشاغل به آموزشهای کاردانش بوده است (P<0.001). 4- گرایش فراگیران بزرگسال غیرشاغل به آموزشهای کاردانش در طبقه سنی 20-15 سال کمتر از سایر طبقات سنی بوده است (P<0.001). 5- گرایش فراگیران بزرگسال غیرشاغل به آموزشهای کاردانش به ترتیب اولویت به هر یک از زمینه های تحصیلی، خدمات، صنعت و کشاورزی بوده است. 6- گرایش زنان بزرگسال غیرشاغل به آموزش های کاردانش بیشتر از مردان بوده است (P<0.001).
Machine summary:
به منظور اینکه تعیین نماییم تفاوت واقعی در کجاست از آزمون شفه استفاده کردیم و با مقایسه میانگینهای محاسبه شده در سطح 0/500 نتیجه میگیریم که اختلاف بین میانگینهای گروه سنی 02-51 با گروههای سنی 52-12 و 03-62 و بالاتر از 03 سال معنیدار است یعنی میتوان گفت که از نظر آماری گرایش فراگیران بزرگسال غیر شاغل به آموزشهای کاردانش به منظور سهولت کسب دیپلم بهطور معنیدار در طبقهء سنی 02-51 سال کمتر از سایر طبقات سنی بوده است (جدول شماره 9).
جدول شماره 8-تحلیل واریانس براساس گروهها(طبقات)سنی فراگیران در فرضیهء دو (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شمارهء 9-آزمون شفه براساس گروهها(طبقات)سنی فراگیران در فرضیهء دو (به تصویر صفحه مراجعه شود) همچنین آزمون مذکور برای گروهها و زمینههای تحصیلی(صنعت،خدمات،کشاورزی)در فرضیهء دوم به عمل آمد که در این حالت نیز چون مقدار F برای درجهء آزادی 2 و 683 در جدول F در سطح 0/50 برابر 3 است و چون F محاسبه شده(5/16)از F مبین در سطح 0/50 بزرگتر است نتیجه میگیریم که از نظر آماری بین گروهها و زمینههای تحصیلی در گرایش فراگیران به آموزشهای کاردانش به موجب سهولت کسب دیپلم تفاوت معنیدار وجود دارد.
جدول شمارهء 41-آزمون شفه براساس گروهها(طبقات)سنی فراگیران در فرضیه سه (به تصویر صفحه مراجعه شود) همچنین آزمون مذکور برای گروهها و زمینههای تحصیلی(صنعت،خدمات،کشاورزی)در فرضیهء سوم به عمل آمد که در این حالت نیز چون مقدار F برای درجهء آزادی 2 و 683 در جدول F در سطح 0/50 برابر 3 است و چون F محاسبه شده(6/93)از F مبین در سطح 0/50 بزرگتر است نتیجه میگیریم که از نظر آماری بین گروهها و زمینههای تحصیلی در گرایش فراگیران به آموزشهای کاردانش به موجب سهولت ادامه تحصیل تا سطح کاردانی پیوسته،تفاوت معنیدار وجود دارد.