Abstract:
بررسی دیدگاه مسوولان بخش های مختلف کتابخانه های مرکزی دانشگاه ها درباره وظایف، دانش و مهارت های حرفه ای مورد انتظار آن ها
تهوری زهرا,فتاحی رحمت اله
پژوهش حاضر به منظور بررسی دیدگاه مسوولان بخش های مختلف کتابخانه های مرکزی دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم در مورد وظایف، دانش و مهارت های مورد نیاز آن ها انجام گرفت. جامعه این پژوهش را که به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه انجام گرفت 245 نفر تشکیل می دهد که از این تعداد 152 نفر (62.04 درصد) به پرسشنامه ها پاسخ دادند. به منظور پاسخ به سوال های پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون ANOVA و آزمون t دو نمونه مستقل) استفاده شد. پس از تحلیل داده های بر گرفته از پرسشنامه ها، سیاهه ای از وظایف، دانش و مهارت های عمومی و تخصصی احراز مسوولیت های بخش های مختلف کتابخانه های مرکزی دانشگاه ها به دست آمد. همچنین میزان تناسب برنامه های آموزش کتابداری و اطلاع رسانی با شرایط احراز مسوولیت ها، مورد بررسی قرار گرفت.
Machine summary:
بنابراین،مساله دیگری که این پژوهش با آن روبروست این است که آیا برنامههای آموزش کتابداری و اطلاعرسانی در دانشگاههای ایران،مسؤولان بخشهای مختلف کتابخانههای مرکزی دانشگاه را جهت انجام وظایف آنها آماده میکند؟آیا تناسبی میان برنامههای درسی و شرایط عمومی احراز (دانش و مهارتهای موردنیاز)مسئولیتهای بخشهای مختلف این کتابخانهها وجود دارد؟ سؤالهای پژوهش 1.
از دیدگاه مسؤولان بخشهای مختلف کتابخانههای مرکزی دانشگاهها،تا چه میزان برنامههای آموزش کتابداری و اطلاعرسانی در ایران با دانش و مهارتهای عمومی و تخصصی آنها تناسب(همخوانی)دارد؟ مروری بر مطالعات پژوهشهای انجام شده الف)پژوهشهای مربوط به بررسی وظایف و دانش مهارتهای موردنیاز کتابداران در خارج از ایران،پژوهشها و مطالعههایی که بهطور مشخص به بررسی دانش،مهارتها و وظایف کتابداران کتابخانههای دانشگاهی میپردازند،بیشتر،کتابداران را به گونهای کلی و بدون تفکیک کتابدارانی که سمتهای ریاستی را در این بخشها دارا هستند،مورد تحقیق قرار دادهاند.
نتایج مرتبط با سؤالهای پژوهش بدین ترتیب بوده است: سؤال اول پژوهش دربارهء دیدگاه مسؤولان بخشهای مختلف کتابخانههای مرکزی دانشگاهها درمورد وظایف,دانش و مهارتهای عمومی موردنیاز آنها نظرسنجی میکرد.
از یافتههای موردتوجه درمورد دانش و مهارتهای عمومی موردنیاز مسؤولان جهت احراز مسئولیتهای بخشها میتوان به این نکته اشاره کرد که ازنظر مسؤولان،شرط"دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی"با اختلاف میانگین به نسبت قابل توجهی در اولویت آخر قرار میگیرد.
جدول 7-توزیع فراوانی،میانگین و انحراف استاندارد نظرات"تمامی مسؤولان"نسبت به متغیرهای مربوط به همخوانی میان برنامههای رشته کتابداری و اطلاعرسانی با دانش و مهارتهای عمومی موردنیاز مسؤولان(99- (n (به تصویر صفحه مراجعه شود) یافتههای حاصل از متغیرهای مربوط به میزان تناسب(همخوانی)برنامههای آموزش رشته کتابداری و اطلاعرسانی در سه مقطع کاردانی،کارشناسی و کارشناسی ارشد با دانش و مهارتهای عمومی موردنیاز جهت احراز مسئولیتها نشان داد که این همخوانی در سطح پائینی قرار دارد.