Abstract:
تیمور برای رسیدن به قدرت در ماوراء النهر و از میان برداشتن رقبا،در کنار عوامل و ابزارهای گوناگون از مذهب نیز به خوبی یاری جست و برای تسلط بر مناطق مختلف ایران بارها از این ابزار استفاده کرد.
مذهب در روابط خارجی تیمور نیز نقشی اساسی داشت.حملههای او به گرجستان،جت[بخش شرقی اولوس جغتای]،هند و دشت فبچاق(اولوس جوجی)به نام جهاد و غزا انجام میشد.در جنگهای وی با دولتهای مصر و عثمانی که داعیهدار رهبری مسلمانان بودند هممذهب نقشی بسزا داشت.
Machine summary:
"مذهب نیز به خوبی یاری جست و برای تسلط بر مناطق مختلف ایران بارها از این ابزار استفاده کرد.
تیمور خود را مؤید من عند الله معرفی کرد و با اعلان این مطلب بر اعتبار خویش در نزد
این رویداد برای تیمور اهمیتی بسیار داشت و از آن استفادهء بسیار کرد زیرا اندکی بعد با
خوارزم،درخواست تیمور را رد کرد و ماوراء النهر را که جایگاه مغولان کافر بود سرزمین کفر
بدین ترتیب تیمور نتوانست برای تصرف خوارزم از دستاویزهای مذهبی استفاده کند و
تیمور یورش سه سالهء خود را به نام دین و برای حمایت از مسلمان آغاز کرد.
بود و اغلب سپاهیانش که از مردم ماوراء النهر و خراسان بودند نیز چنین مذهبی داشتند.
تیمور از وجود این علما برای به دست آوردن مشروعیت دینی استفاده کرد و مدعی بود
دستهء نخست مصر و عثمانی که خود داعیهدار رهبری مسلمان بودند و تیمور به سختی میتوانست با دستاویزهای مذهبی با آن وارد جنگ شود.
تیمور با طرح این اتهامها برای قتل و غارت شهر مجوز شرعی به دست آورد.
تیمور برای اینکه نشان دهد در امر جهاد با مسیحیان مصممتر و قاطعتر از سلاطین عثمانی است به شهر ازمیر که برای مسیحیان اروپا اهمیت زیادی داشت و سلاطین عثمانی
غالب بودند اما تیمور برای به دست آوردن غنایم به نام جهاد با کفار به آنجا یورش برد و بهانهء
خود را حامی مسلمانان و مروج دین اسلام معرفی کند و با به دست آوردن مشروعیت دینی راه
همچنین تیمور در فتح دیگر نقاط ایران به خوبی از مذهب استفاده کرد و به بهانهء اینکه"