Abstract:
تهاجم فرهنگی و مقابله با تهاجم فرهنگی،موضوعی است که دستاندرکاران امور فرهنگی کشور را به تلاش در مورد شناخت و تعیین عوامل این پدیده ترغیب کرده است.از آنجا که بیشترین این عاملهای انتقال و پیشگیری را رسانههای جمعی تشکیل میدهند،مجله رسانه نیز به جهت شناسایی علتها و عوامل در حوزهء رسانهها،سؤالهایی را مطرح کرده است که چند تن از صاحبنظران و دستاندرکاران پاسخها و نظرهای خود را در این زمینه بیان کردهاند. آنچه در پی میآید فشردهای از گفتوشنود با آقای دکتر پیروز شعار غفاری استاد ایرانی دانشگاه دنی سون اوهایو آمریکا است که از نظرتان میگذرد.
Machine summary:
"اگر ما فرهنگ را به طور کلی بر مبنای خلاقیت،مهار طبیعت(به خدمت گرفت طبیعت بیرون)،آزادگی و حرمت انسانی(مهار طبیعت درون)و خواست اجتماعی (اخلاقیات و روش همزیستی اجتماعی) تعریف کنیم و سیاست فرهنگی را در جهت اعتلا و باز تولید این ویژگیها در نظر بگیریم، چه رابطهای بین رسانهها و تولیدات فرهنگی غرب میتواند وجود داشته باشد؟تا چه اندازه انزوای فرهنگی از طرفی مطلوب و از طرف دیگر امکانپذیر است؟چه توازنی بین اهرمهای توزیع اقتصادی(از جمله تبلیغ مصرف)از یک طرف و اعتلای آزادی انسان از تعلقات مادی از طرف دیگر میتوان ایجاد کرد؟چه تعادلی میان تأمین نیازهای جامعهء امروزی و مهار طمع در چارچوب فرهنگ عمومی میتوان تصور کرد؟و نهایتا تا چه حد رسانهها میتوانند در خدمت سازنده و مثبت تولید،توزیع و مصرف قرار گیرند؟بدون آنکه برای حفظ استقلال مالی خود و یا سودجویی به فرهنگ مصرف دامن بزنند؟به نظر من تعمق در این سؤالها مسألهء مجرد«تهاجم فرهنگی»و برداشتهای مختلف از آن را ملموستر و عینیتر میکند و اینجاست که مسألهء ارزشها و دیدگاهها مطرح میشود."