Abstract:
در مقالهء حاضر قصد براین است که به مانعها و مشکلات عمدهای اشاره شود که میان کشورهای جهان سوم،یا کمتر توسعه یافته،مشترک است. تفاوت کشورهای توسعه یافته،یا پیشرفته،و کشورهای توسعه نیافته به اختلاف سطح تکنولوژی و صنایع آنها محدود نمیشود.این تفاوت در اختلاف سطح تولید و مصرف است،و تولید نیز به حوزهء فنی -صنعتی منحصر نمیشود.تولید بیشتر،نشانهء داشتن توانهای تولید است.تولید گستردهتر،نشانهء وجود تواناییها در عرصههای بیشتر است.جامعهای که تولید بیشتر و گستردهتر دارد،و درعینحال میتواند تولیدات بسیار و متنوع خود را مصرف کند،از مشخصات جامعهء مولد و خلاق برخوردار است. خلاقیت به عاملهای بسیاری بستگی دارد که به یکدیگر پیوسته و وابستهاند.پیشرفت فنی از پیشرفت علمی جدا نیست.و پیشرفت علمی بدون پشتونهء اقتصادی و حمایت فرهنگی میسر نمیگردد، و اعتلای فرهنگی بدون تولدی بسیار کتاب و نشر فعال و زنده،تصورناپذیر است.
Machine summary:
"علتهای عمدهء پایین بودن سطح کتابخوانی،اینهاست: -کتاب،جایگاه و نقشی جدی در زندگی بیشتر مردم ندارد،بنابراین کالایی ضروری تلقی نمیشود که خانوارها خود را مکلف بدانند که بخشی از درآمدشان را به تأمین آن اختصاص بدهند؛ -سطح دانش،تخصص و سواد عمومی پایین است؛ -خواندن به قصد کنجکاوی و دانستن،و بهانگیزهء روحیهء علمی و حقیقتپژوهی، بسیار نادر است؛ -در گذران اوقات فراغت مردم،به ویژه شهرنشینان،رسانههای دیگری که گرفتن پیام آنها سهلتر است،مجال چندانی برای کتاب نمیگذارند که با آنها رقابت کند؛ -نظام آموزشی این کشورها بر مبنای روحیهء تحقیق و جستوجو نیست و کتاب و کتابخوانی به ابزارهای ضروری تحصیل و تحقیق تبدیل نمیشود؛ -بهطور کلی فشار زندگی،فقر عمومی، مشکلات زندگی روستانشینی،دور بودن از فعالیتها و اخبار فرهنگی،و بسیاری موانع دیگر دست به دست هم میدهد و سطح کتابخوانی را در کشورهای جهان سوم پایین میکشد."