Abstract:
روابط عمومی با توجه به سابقهء تاریخی خود در طول حیات بشری(ایجاد اولین اجتماعات)و نیز بعد از تأسیس و شکلگیری آن در قرن جدید،دارای ماهیت و جوهرهای یکسان بوده است.از روابط عمومی به عنوان فن ایجاد اقناع و رضایت جمعی نام میبرند. امروزه حکومتهای مردمگرا به منظور پاسخگویی به چشمان باز عامهء مردم-یعنی رسانهها-و نیز ایجاد رضایت در مردم،در تلاش هستند با ایجاد زمینهها و نیز رونق کیفی و علمی این حرفه،بخش مهمی از چالشهای خود با افکار عمومی را مرتفع سازند.متأسفانه روابط عمومی در ایران،همانند دیگر واردات دهه 30 و 40(هـ.ش)براساس یک تقلید بودن تدبیر،به واحدی مبلغ برای توجیه فعالیتهای رژیم تبدیل شد.خوشبختانه پس از گذران، سالهای بعد از انقلاب و لزوم توجه به فلسفه انقلاب اسلامی،یعنی حفظ حضور مردم در صحنههای سیاسی و اجتماعی،نیاز به احیا و تداوم کار واحدهای روابط عمومی احساس شد و مسؤولان کشور برای گسترش آن اقداماتی صورت دادند.این مسأله باعث شد که رشتهء تحصیلی روابط عمومی پس از سالها دوبارهء راهاندازی شود،واحدهای روابط عمومی احیا و بودجه روابط عمومیها در سازمانها مشخص شود.سمینارهای متعدد روابط عمومی توسط ادارات و سازمانها برگزار شده و دورههای آموزشی بسیاری طراحی و اجرا و انتخاب روابط عمومیهای برتر برگزار شود. با وجود انجام تلاشهای مزبور،ولی به 3Lسبب نامناسب بودن زمینههای ساختاری تأسیس واحدهای روابط عمومی در قبل از انقلاب و نیز عدم توجه به سایر جنبههایی که حیات روابط عمومی منوط به رشد آنهاست، این واحدها نتوانستند از رشد و گسترش واقعی و مناسب در یک حکومت مردمی برخوردار شوند.ضرورت رفع این مشکلات با توجه به شروع دوران تازهء تاریخ انقلاب و ریاست جمهوری آقای خاتمی و تلاش به منظور تشکیل جامعهء مدنی،جدیتر به نظر میرسد. زیرا در تحقق چنین جامعهای،روابط عمومی دارای یکی از بالاترین و والاترین نقشها و جایگاههاست.این امر به سبب آن است که روابط عمومیها،منعکسکنندهء نظرها و پیشنهادهای مردم به بدنهء نظام بوده و از سوی دیگر پاسخگوی پرسشها و مشکلات آنان هستند.همچنین روابط عمومی باید زمینهساز ایجاد مشکلات مردم باشد. ادارهء هماهنگی روابط عمومیهای کشور که با حمایت و پشتیبانی بیدریغ معاونت امور مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،به عنوان یکی از ادارات زیرمجموعه اداره کل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،به عنوان یکی از ادارات زیرمجموعه اداره کل تبلیغات شکل گرفته با هدف:1) پشتیبانی از فعالیتهای روابط عمومی،2) حمایت از تلاشهای پژوهشی و تحقیقاتی،3) سامان دادن به فعالیتهای پراکنده،4)تقویت بنیهء علمی از طریق نیازسنجی،5)برگزاری دورههای آموزشی و 6)تقویت ادبیات روابط عمومی،کار خود را آغاز کرده است و در نخستین گامها پیش طرح جامع روابط عمومی کشور را در هشت بخش،تهیه و در معرض قضاوت صاحبنظران قرار میدهد.
Machine summary:
"ادارهء هماهنگی روابط عمومیهای کشور که با حمایت و پشتیبانی بیدریغ معاونت امور مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،به عنوان یکی از ادارات زیرمجموعه اداره کل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،به عنوان یکی از ادارات زیرمجموعه اداره کل تبلیغات شکل گرفته با هدف:1) پشتیبانی از فعالیتهای روابط عمومی،2) حمایت از تلاشهای پژوهشی و تحقیقاتی،3) سامان دادن به فعالیتهای پراکنده،4)تقویت بنیهء علمی از طریق نیازسنجی،5)برگزاری دورههای آموزشی و 6)تقویت ادبیات روابط عمومی،کار خود را آغاز کرده است و در نخستین گامها پیش طرح جامع روابط عمومی کشور را در هشت بخش،تهیه و در معرض قضاوت صاحبنظران قرار میدهد.
همچنین تمرکز دانشگاهی این رشته در شهر تهران یکی دیگر از مشکلاتی است که باعث شده(با توجه به کمبود فارغ التحصیلان و عدم توان برای پذیرش دانشجوی بیشتر)این گروه توان کمتری برای حضور در سطوح مختلف کشور داشته باشند و بیشتر در شهر تهران و شهرهای بزرگ مشغول به کار شوند و آنهایی نیز که در شهرهای دیگر در ادارات روابط عمومی جذب شدهاند به سبب نبود سطح کیفی مناسب روابط عمومیها در شهرستانها،پس از چندی به فعالیتهای دیگر روی آورند.
ولی به نظر میرسد با وجود دورههای دکترای روابط عمومی در برخی کشورها،لازم است تعدادی از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد ارتباطات با حمایت وزارتهای فرهنگ و آموزش عالی و فرهنگ و ارشاد اسلامی به تحصیل در دورهء دکترای روابط عمومی در خارج از کشور بپردازند.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(معاونت امور مطبوعاتی و تبلیغاتی)باید با حمایت مادی و معنوی از انجمن روابط عمومی ایران زمینهء انتشار نشریات،برگزاری دورههای آموزشی و راهاندازی سخنرانیهای علمی ادواری و...
1. ایجاد باشگاه روابط عمومی کشور توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (تفریحی،فرهنگی،آموزشی،پشتیبانی) مهمترین هدف باشگاه روابط عمومیهای کشور،ایجاد محیط و فضای مساعد به منظور تبادل آرا،افکار و انتقال تجارب مدیران و کارشناسان روابط عمومی و نیز گسترش فضای دوستی و تفاهم است."