Abstract:
ضروری است.این مقاله با استفاده از منابع مختلف علمی و دیدگاههای تعدادی از استادان حوزه و دانشگاه،به بررسی و تحلیل نظام آموزشی حوزه و دانشگاه،تحلیل و تبیین نقاط ضعف و قوت آنها میپردازد.در این مقاله،پس از بیان مقدمه و هدف،به دورهها و مراحل تحصیل،شیوههای تدریس،چگونگی انتخاب استاد و دروس در حوزه و دانشگاه،پرداخته خواهد شد و سپس این دو نظام مورد مقایسه قرار خواهند گرفت.در پایان،پیشنهادهایی برای رفع عیبهای نظام آموزشی حوزه و دانشگاه ارایه شده است.تعلیم و تربیت نقش مهمی در رفتار فردی و اجتماعی دارد و تأثیر زیادی در فرآیند رشد توسعه یک کشور برجا مینهد.تعلیم و تربیت علاوه بر انتقال علم و دانش،ارزشهای دیگری را نیز از جمله نظم و انضباط،تعهد و احساس مسؤولیت در جوانان تقویت میکند و آنان را به سوی پژوهش،خلاقیت و ابتکار سوق میدهد.در کشور ما،وظیفه آموزش و تربیت افراد جامعه در سطوح عالی بر عهده حوزه و دانشگاه است. به لحاظ اهمیت خاص و جایگاه ویژه دو نهاد آموزشی حوزه و دانشگاه در کشور ما و اهداف و سیاستهایی که این دو نهاد بر عهده دارند،انجام کارهای مقایسهای در مورد آنها بسیار
Machine summary:
"رشتههای تخصصی که در حال حاضر در حوزه علمیه قم راهاندازی شده عبارتند از: تبلیغ تفسیر علوم قرآن عقاید و کلام قضا فلسفه پیشبینی شده است که قبل از ورود طلاب به هر مقطع،آزمون ورودی گرفته شود تا افراد مستعد جهت انجام امور تبلغی،فرهنگی و رسیدن به درجه اجتهاد شناسایی شوند و به طلاب واجد شرایط،پس از طی دورههای تحصیلی مذکور،طبق ضوابط مدارک علمی رسمی(نه معادل)اعطا گردد(پیام حوزه،پاییز 9731،ص 91).
نقاط ضعف نظام آموزشی دانشگاه 1-گسترش مدرکگرایی و افزایش انگیزه کسب منافع مادی؛ 2-انعطافپذیری کم در برنامهها و مقررات آموزشی؛ 3-در نظر نگرفتن آمادگی،تجربیات قبلی و تفاوتهای فردی دانشجویان در انتخاب دروس؛ 4-عدم وجود روشهای مفید مباحثهای و ژرفنگری کافی در تدریس دروس دانشگاهی بسیاری از دانشجویان بویژه در بعضی از رشتهها در حین شرکت در کلاسها،بنحو جدی کتابهای درسی را مطالعه نمیکنند و فقط ایام امتحانات درس میخوانند.
3-کتابهای درسی حوزه برای آموزش و تدریس نوشته نشده است،بلکه در بردارنده آرا و نظرات نویسندگان آنها است و دارای عبارات پیچیده و مباحث غیر ضروری و غیر کار آمد است،لذا باید مورد نقد و بررسی دقیق قرار گرفته و با توجه به نظرات نوین در هر موضوع علمی تدوین شود تا پویایی و جذابیت خود را داشته باشد.
اطلاعرسانی و استفاده از کامپیوتر به عنوان یکی از وسایل تکنولوژی آموزشی برای دسترسی سریع و راحت به اطلاعات و ارتباط و تبادل افکار بسیار ضروری است و باید مرکزی ایجاد شود که آخرین مجلهها و مقالههایی را که در کشورهای گوناگون درباره دین و مذهب و بویژه تشیع منتشر میشود را گردآوری نماید و در اختیار طلاب و پژوهشگران قرار دهد."