Abstract:
نویسنده در این گفتارـ که هدف آن، تبیین ریشههای استوار عقیدهی مهدویت در قرآن استـ بخشی از آیات قرآن را که در باب مهدویت است، مطرح میکند. وی، این گروه آیات را «آیات متبع» نامیده، یعنی آیاتی که روایات مربوط به مهدویت ذیل آنها در منابع شیعی از منابع سنی نقل شده (قسمت اول) و آیاتی که روایات مربوط به مهدویت ذیل آنها، در منابع سنی از منابع شیعی نقل شده است (قسمت دوم). قسمت دوم خود به چند بخش تقسیم شده است: تفسیر ظاهر آیات، تأویل باطن آیات، تعیین مصداق، تمثل و استشهاد. در این گفتار، در مجموع، 36 آیه و 74 روایت، از میان آیات و روایات فراوان مهدویت، انتخاب شده است. ضوابط این گزینش و علت انتخاب روش تفسیر مأثور برای این پژوهش در مقالهی «مهدویت در قرآن: آیات مشترک» (در شماره 10 سفینه) توضیح داده شد.
Machine summary:
"الشیخ الصدوق: مثنی الحناط، عن جعفربنمحمد علیهماالسلام عن أبیه (الباقر علیهالسلام ) قال: «أیام الله عزوجل ثلاثة: یوم یقوم القائم و یوم الکرة (2) و یوم القیامة» (3) آیات هفتم و هشتم «قال فإنک من المنظرین * إلی یوم الوقت المعلوم» (4) روایات یکم.
ابوعلی الطبرسی: العیاشی، بإسناده عن علیبنالحسین علیهماالسلام أنه قرأ هذه الآیة و قال: «هم (و الله) شیعتنا أهل البیت، یفعل الله ذلک بهم علی یدی رجل منا، و هو مهدی هذه الاءمة، و هو الذی قال رسول الله صلیاللهعلیهوآلهوسلم (فیه): لو لم یبق من الدنیا إلا یوم واحد لطول الله ذلک الیوم حتی یلی رجل من عترتی اسمه اسمی یملأ الأرض عدلا و قسطا کما ملئت جورا و ظلما» و روی مثل ذلک عن أبی جعفر و أبیعبدالله علیهماالسلام ...
حدثنی أبی عن أبیه عن آبائه علیهمالسلام أن النبی صلیاللهعلیهوآلهوسلم قیل له: یا رسول الله متی یخرج القائم من ذریتک؟ فقال: «مثله مثل الساعة، التی «لایجلیها لوقتها إلا هو ثقلت فی السماوات و الاءرض لاتأتیکم إلا بغتة»» (2) آیات چهارم و پنجم «و قاتلوهم حتی لاتکون فتنة و یکون الدین کله لله....
رکن شدید»، إلا تمنیا لقوة القائم علیهالسلام ، و لا ذکر إلا شدة أصحابه، و إن الرجل منهم لیعطی قوة أربعین رجلا، و إن قلبه لأشد من زبر الحدید، و لو مروا بجبال الحدید لقلعوها، و لا یکفون سیوفهم حتی یرضی الله عزوجل» (3) آیهی هشتم «و یقولون متی هذا الفتح إن کنتم صادقین * قل یوم الفتح لاینفع الذین کفروا ایمانهم و لا هم ینظرون * فأعرض عنهم و انتظر إنهم منتظرون» (4) روایات یکم."