Abstract:
هدف پژوهش: مسأله مورد بررسی در این پژوهش، بررسی نظر دبیران دبیرستانهای دخترانه شهر اصفهان درباره عوامل مؤثر در برقراری جو اعتماد در محیط کار آنها میباشد، که با توجه به متغیرهای ششگانه جو سازمانی (حرفهای، صمیمی، بیگانه، حمایتی، هدایتی و ممانعتی) و تاثیر آنها در به وجود آوردن جو اعتماد مورد ارزیابی قرار گرفته است.روشها: به منظور مطالعه و بررسی عوامل مؤثر بر جو اعتماد، جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه دبیران دبیرستانهای دخترانه شهر اصفهان سال تحصیلی 83 تشکیل داد. (4914= N) نمونه مورد نظر از طریق نمونهگیری تصادفی انتخاب شده است. (200=n) در این تحقیق برای جمعآوری اطلاعات و کشف ادراکات و ترجیحات افراد مورد نظر در زمینه وضعیت جو اعتماد در محیط دبیرستانها از مقیاس سنجش اعتماد (TS) تهیه شده بوسیله وین هوی و ویلیام. جی. کاپر اسمیت (1985) استفاده گردید. به منظور بررسی جو سازمانی مدارس از پرسشنامه تجدید نظر شده (OCDQ-RE) هالپین و کرافت استفاده شد. علی رغم استاندارد بودن پرسشنامهها اعتبار و روایی آنها محاسبه شده که این میزان برای (اعتماد81%) و (جو سازمانی70%) برآورد شده استیافتهها: با افزایش میزان ابعاد (حرفهای، صمیمیت و حمایتی) میزان اعتماد افزایش یافته است. بین ابعاد (ممانعتی، بیگانه بودن با میزان اعتماد) همبستگی معنادار وجود نداشت و در نهایت با افزایش بعد هدایتی میزان اعتماد کاهش یافته است.
Machine summary:
"این تحقیق در صدد است تا با بررسی سؤالات ویژه ذیل، عوامل مؤثر در برقراری جو اعتماد در محیط کار آموزشی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد: Gibb Paul Deutsch سؤالات پژوهش 1- آیا هر چه رفتار معلمان حرفهای (متعهدانهتر) باشد، میزان اعتماد آنها در محیط کار افزایش مییابد؟ 2- آیا هرچه رفتار معلمان صمیمانهتر باشد، میزان اعتماد بین آنها در محیط کار افزایش مییابد؟ 3- آیا هرچه رفتار بیگانه معلمان (غیر متعهدانه) کمتر باشد، میزان اعتماد بین آنها در محیط کار افزایش مییابد؟ 4- آیا هرچه رفتار حمایت کننده مدیر بیشتر باشد، میزان اعتماد بین معلمان در محیط کار افزایش مییابد؟ 5- آیا هرچه رفتار مدیر مدرسهای کمتر هدایتی (دستوری) باشد، میزان اعتماد بین معلمان در محیط کار افزایش مییابد؟ 6- آیا هرچه رفتار ممانعتی(بازدارنده) مدیر کمترباشد، میزان اعتماد بین معلمان در محیط کار افزایش مییابد؟ ادبیات تحقیق تحلیل بلمبرگ 1 گرنفیلد 2 (1980) از مدیر مدرسه نشان میدهد که اخلاص عمل مدیر با اعتماد رابطه تنگاتنگی دارد.
این بدان معنی است که در مدارسی که جو بسته دارند، مدیران و معلمان احساس تحقیر بیشتری میکنند همچنین کشمکش وتضاد بیشتری نسبت به مدارس باز در آنها وجود دارد و بین آنها روح اعتماد حاکم نمیباشد.
بحث و نتیجهگیری (سوالات پژوهش) 1- آیا هرچه رفتار معلمان حرفهای(متعهدانهتر) باشد، میزان اعتماد بین آنها در محیط کار افزایش مییابد؟ جدول(1) ضریب همبستگی بین میزان اعتماد و رفتار حرفهای معلمان(متعهدانه) اعتماد رفتار حرفهای 001/0 =p 2491/0 =r برای سنجش این سوال پژوهشی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است.
Leadership & Trust: Implication for Counselors in Term of Organizational Change."