Abstract:
مهارتها در فعالیتهای غیررسمی،عزت نفس مؤثر است اما شرکت در دورههای خدمات مکاتبهای بر بهبود نگرش فراگیران در زمینه بکارگیری مهارتها در فعالیتهای غیررسمی،عزت نفس،تصمیمگیری همهجانبه و تأثیر سواد بر زندگی اجتماعی آنان مؤثر نمیباشد ولی در شناخت حقوق شهروندی آنان مؤثر است.
Machine summary:
"آموزش مهارتهای زندگی بر آگاهسازی یادگیرندگان نسبت به حقوقی که دارند تاکید بسیای دارد و همواره سعی بر آن داشته فراگیران را با حقوقشان بعنوان یک شهروند آشنا کند و البته میتوان گفت که موفق عمل کرده است و توانسته نوسوادان را به این باور برساند که هر فردی از هر سطحی از اجتماع با هر مقدار سواد حق دارد نظر شخصی خود را بگوید کم بودن سواد به معنای از دست دادن حقوق شهروندی چون رأی دادن نمیباشد البته درباره این مهارت باید به این مهم اشاره داشت که افزایش عزت نفس در آن بیتأثیر نبوده است بدین معنی که فرد با بهبود عزت نفس خویش به این باور میرسد که حق دارد در سرنوشت کشور و شهر خود نقشی داشته باشد و دیگران باید به حقوق او به عنوان یک شهروند احترام بگذارند و به این باور میرسد که او در سایه تحصیلات خود میتواند تصمیمگیری بهتری را انجام دهد و از مطالب آموخته در جای مناسب خود استفاده بکند در حقیقت میتوان گفت که شناخت حقوق شهروندی به تنهایی کافی نمیباشد بلکه باید فرد قدرت تصمیمگیری درست را داشته باشد و بر این باور باشد که میتواند در شرایط مختلف تصمیمات مناسب اتخاذ کند و باید تصمیمات مناسب اتخاذ کند همانگونه که مشاهده میشود ما هیچیک از مهارتهای فوق الذکر را نمیتوانیم جدا از یکدیگر تصور کنیم و آنها لازم و ملزوم یکدیگرند آنچه مشخص است سواد بعنوان عاملی است که میتواند تحریککننده هریک از آنها باشد و به فرد این قدرت را بدهد که خود را بیشتر از پیش باور کند و آموزش مهارتهای زندگی نیز این توانایی را به فرد میدهد تا مهارتهای خود را بشناسد و به درستی از آنان کمک بگیرد شایان ذکر است که بهبود مهارتها این انگیزه را در فرد برمیانگیزد که باید سواد خود را همواره بهبود بخشد واینکه انسان برای مستقل بودن و کامل بودن نیاز به آموزش بیشتر دارد."