Abstract:
این مقاله خلاصهای از نتایج پژوهشی است که با هدف بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی مدیران و رضایت شغلی کارکنان در ادارات کل و سازمانهای استان خراسان شمالی در سال 86- 85 با تأکید بر دیدگاه کارکنان صورت پذیرفته است.جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان رسمی و پیمانی دیپلم به بالا در ادارات کل و سازمانهای استان خراسان شمالی که مشمول هزینهها و اعتبارات استانی میباشند و تعداد کارکنان آنها 15 نفر و بیشتر است تشکیل میدهند که با توجه به جدول مورگان نمونهای به حجم 248 نفر با روش تصادفی طبقهای متناسب با حجم از بین 700 نفر (17 اداره) به صورت تصادفی انتخاب شدند. ضمنا در هر اداره نسبت جنسیت رعایت شده است.روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی میباشد. ابزار پژوهش از دو پرسشنامة محقق ساخته مهارتهای ارتباطی مدیران و پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی کارکنان تشکیل شده است که هر دو پرسشنامه توسط کارکنان پاسخ داده شد. اعتبار درونی پرسشنامه محقق ساخته 12/88 بدست آمد که نشاندهنده همسویی و هماهنگی سؤالات هر فرضیه است. اعتبار زمانی پرسشنامه نیز برابر با 946/0 به دست آمد که از اعتبار زمانی بسیار خوبی برخوردار است.روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات عبارتند از: آمار توصیفی و ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون.نتایج نشان دادند که بین مهارتهای ارتباطی مدیران و رضایت شغلی کارکنان رابطة مستقیم و معنیداری وجود دارد؛ یعنی هر چه مهارتهای ارتباطی بیشتر باشد رضایت شغلی نیز بیشتر است. همچنین از نتایج فرعی پژوهش حاضر چنین نتیجهگیری میشود که بین مهارتهای ارتباط کلامی، ارتباط کتبی و ارتباط غیرکلامی با رضایت شغلی کارکنان رابطة مستقیم معنیداری وجود دارد.
Machine summary:
"r = به دست آمده است و با توجـه این که مقدار کمترین سطح معنیداری (000/0= p-value) از 05/0کمتر است، معنیداری آن مورد تأیید قرار میگیرد؛ یعنی فرضیه اصلی پژوهش با ضریب اطمینان 95% پذیرفته میشود و با توجه به مثبت بودن ضریب همبستگی میتوان چنین ادعا نمود که رابطة مستقیم و معنیداری بین مهارت ارتباطی مدیر و رضایت شغلی کارکنان وجود دارد.
000 N 248 با توجه به جدول میـزان همبستگی بین متغیرهای مهارت ارتباط غیرکلامی و رضایت شغلی عدد 345/0 r=بدست آمده است که با توجه به این که مقدار کمترین سطح معنیداری ) 000/0 P-value=( میباشد از 05/0 کوچکتر است، بنابراین فرض یک یا این فرض که رابطه معنیداری بین مهارتهای غیرکلامی مدیران و رضایت شغلی کارکنان وجود دارد با ضریب اطمینان 95% پذیرفته میشود و ارتباط این دو متغیر مورد تأیید قرار میگیرد و با توجه به مثبت بودن ضریب همبستگی ارتباط از نوع مستقیم است یعنی هر چه مهارتهای غیرکلامی بیشتر باشد رضایت شغلی نیز بیشتر است.
نمودار 4: نمودار مهارت غیر کلامی مدیران و رضایت شغلی کارکنان نتیجهگیری با توجه به ضریب همبستگی بدست آمده از رابطة بین مهارتهای ارتباطی مدیران با سه مؤلفه ارتباط کلامی، ارتباط کتبی و ارتباط غیرکلامی و رضایت شغلی کارکنان، نتایج حاکی از آن است که بین مهارتهای ارتباطی مدیران و رضایت شغلی کارکنان رابطة مستقیم و معنیداری وجود دارد؛ یعنی هر چه ارتباطات مدیر با کارکنان بیشتر باشد رضایت شغلی کارکنان نیز به همان نسبت افزایش مییابد؛ بنابراین مدیران باید ارتباطات خود را با کارکنان به نحو مطلوبی حفظ کنند تا رضایت شغلی که در نتیجة ارتباطات صحیح و کامل بوجود میآید سازمان را در رسیدن به اهداف متعالیش یاری کند."