Abstract:
هدف این پژوهش،بررسی نقش سبکهای هویت از طریق تعهد هویت و بهزیستی روانشناختی و همچنین نقش تعهد هویت و بهزیستی روانشناختی بر عملکرد تحصیلی است.در نمونهای متشکل از 340 دانشجو(145 پسر و 195 دختر)-که با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند -سیاهه سبکهای هویت(وایت،و مپلر و وین،1998)و مقیاسهای بهزیستی روانشناختی(ریف،1989)اجرا شد.با استفاده از تحلیل مسیر، نتایج نشان داد که اثر غیر مستقیم و اثر کل متغیرهای برونزای پژوهش (سبکهای هویت)از طریق تعهد هویت و بهزیستی روانشناختی بر عملکرد تحصیلی در تمام الگوها معنادار است.اثر مستقیم تعهد هویت بر عملکرد تحصیلی مثبت و معنادار و اثر غیر مستقیم آن نیز فقط از طریق خرده مقیاسهای رشد فردی،روابط مثبت با دیگران،هدف در زندگی و پذیرش خود بر عملکرد تحصیلی معنادار بدست آمد.اثر مستقیم بهزیستی روانشناختی بر عملکرد تحصیلی به جز برای مقیاس استقلال نیز معنادار بدست آمد.در مجموع،نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که سبکهای هویت از طریق پیشبینی تعهد هویت و بهزیستی روانشناختی دانشجویان،عملکرد تحصیلی آنان را تبیین مینماید. (به تصویر صفحه مراجعه شود)
Machine summary:
"تفاوتهای فردی در سبکهای هویت و عملکرد تحصیلی: نقش تعهد هویت و بهزیستی روانشناختی Individual Differences in Identity Styles and Academic Performance: The Role of Commitment and Psychological Well-being تاریخ دریافت:58/2/51 تاریخ پذیرش:58/21/22 امید شکری1 Omid Shokri دکتر مهرناز شهرآرای2 Mehrnaz Shahraray,PhD زهره دانشورپور3 Zohreh Daneshvar Pour رضا دستجردی4 Reza Dastjerdi چکیده هدف این پژوهش،بررسی نقش سبکهای هویت از طریق تعهد هویت و بهزیستی روانشناختی و همچنین نقش تعهد هویت و بهزیستی روانشناختی بر عملکرد تحصیلی است.
با استفاده از تحلیل مسیر، نتایج نشان داد که اثر غیر مستقیم و اثر کل متغیرهای برونزای پژوهش (سبکهای هویت)از طریق تعهد هویت و بهزیستی روانشناختی بر عملکرد تحصیلی در تمام الگوها معنادار است.
نتایج مطالعه برزونسکی و کاک(5002)درباره رابطه بین تکالیف سهگانه رشدی شامل استقلال تحصیلی21،طراحی و شفافسازی هدف31و گسترش روابط بین فردی بالیده41با عملکرد تحصیلی دانشجویان نشان داد که فقط عامل استقلال با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و (1)- Brickman (2)- Ryff (3)- Singer (4)- Self-acceptance (5)- environmental mastery (6)- positive reations with other (7)- purpose in life (8)- personal growth (9)- autonomy (01)- biological well-being (11)- Vleorial Bosma (21)- academic autonomy (31)- establishing and clarifying purpose (41)- mature interpersonal relartionships معنادار دارد.
هرمقیاس شامل 41 سوال بوده که ابعاد بهزیستی روانشناختی (1)- Buhs,Ladd Herald (2)- Zettergren (3)- Risi,Gerhardstein (4)- Patrick,Anderman Ryan (5)- Identity Style Inventory (6)- White,Wamler Winn (7)- Psychological Well-being Scales.
الگوی تحلیل مسیر برای تسلط محیطی اثر متغیرهای برونزا و درونزای مستقل پژوهش بر عملکرد تحصیلی(متغیرهای درونزای تعهد هویت،رشد فردی و متغیرهای برونزا،سبکهای هویت اطلاعاتی،هنجاری و سردرگم/اجتنابی)نشان داد که الگو 0/01 از واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین میکند."