Abstract:
<P>رونگرایی وجود دارد و اما همبستگی بین سلامت عمومی و دیگر متغیرهای ویژگیهای شخصیتی معنادار نیست. همچنین مشخص شد از میان ویژگیهای شخصیتی ویژگی شخصیتی روان رنجورخویی دبیران زن و مرد تفاوت معنیدار وجود دارد.</P>
Machine summary:
"به عنوان مثال هرن و میشل(3002)به بررسی ارتباطات پنج عامل بزرگ شخصیت و سبکهای مقابله با استرس پرداختند و به نتیجهء زیر رسیدند:یک همبستگی منفی بین روان رنجورخویی و کاهش میزان سلامت عمومی وجود دارد.
جعفرنژاد(2831)در بررسی رابطه بین پنج عامل بزرگ سبکهای مقابلهای و سلامت روانشناختی در بین دانشجویان به این نتیجه رسید که روان رنجورخویی با سلامت عمومی رابطهء مثبت و برونگرایی با سلامت عمومی رابطهء منفی دارد.
ابزار پژوهش دو پرسشنامه به شرح ذیل بود: الف)آزمون شخصیت( NEO )01:کاستا و مککری(2991)با استفاده از تحلیل عامل به این نتیجه رسیدند که پنج بعد میتوان برای تفاوتهای فردی در خصوصیات شخصیتی منظور کرد.
شاخصهای آماری مربوط به پنج عامل شخصیتی و سلامت عمومی 003 L (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان گونه که در جدول 1 مشاهده میگردد،بیشترین تعداد معلمان در سطح متوسط ویژگی شخصیتی روان رنجورخویی 902 نفر(یعنی 96/6 درصد)و کمترین تعداد معلمان در سطح بالا ویژگی شخصیتی روان رنجورخویی 04 نفر(یعنی 31/4 درصد)میباشد.
بر اساس نتایج به دست آمده از جدول 4 با توجه به اینکه مقدار t مشاهده شد روان رنجورخویی(2/37-)با درجهء آزادی(892 df )و در سطح معنیدار 0/7000 که از سطح معناداری مورد نظر پژوهشگر(0/50 p )کوچکتر است،میتوان نتیجه گرفت که تفاوت معنیداری بین دو گروه از نظر ویژگی شخصیتی(روان رنجورخویی)وجود دارد.
نتایج آزمون t مستقل به منظور مقایسهء سطوح پنج ویژگی شخصیتی دبیران زن و مرد (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث یافتههای پژوهش مبین این است که بین پارهای از ویژگیهای شخصیتی و سلامت عمومی همبستگی وجود دارد."