Abstract:
در این پژوهش به بررسی و مقایسهء حافظهء رویدادی و معنایی در جوانان و سالمندان ساکن و غیرساکن خانهء سالمندان پرداخته شده است.نمونهء مورد مطالعه،08 نفر از جوانان و سالمندان شهر تهران بودند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند.طرح پژوهش از نوع پس رویدادی است.در این پژوهش،از دو نوع آزمون یادآوری آیتم و منبع کلمات پربسامد و کم بسامد و تصاویر مشهور و غیرمشهور برای حافظهء رویدادی و از دو آزمون مقولههای طبقاتی و سیالی واژگان برای حافظهء معنایی استفاده گردید.نتایج حاصل از تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که:بهطورکلی،جوانان نسبت به سالمندان حافظهء رویدادی و معنایی بهتری دارند.هم در سالمندان و هم در جوانان،یادآوری آیتم بهتر از یادآوری منبع است و هردو یادآوری منبع و آیتم،در مورد تصاویر بهتر از کلمات است.هم در سالمندان و هم در جوانان یادآوری آیتم و منبع تصاویر مشهور بهتر از تصاویر غیرمشهور است.ولی در مورد کلمات، سالمندان در یادآوری منبع کلمات پربسامد موفقتر هستند و جوانان در یادآوری کلمات کم بسامد.
Machine summary:
"اگرچه با افزایش سن توانایی حافظهی رویدادی کاهش مییابد،ولی این مسئله در مواردی که آزمودنی با موضوع یادگیری آشنایی قبلی دارد متفاوت است،شاختر210991 در آزمایشی که روی دو گروه سالمند و جوان انجام داده بود و هدف تأثیر میزان آشنایی بر توانایی یاداوری بود نشان داد که سالمندان در هردو تکلیف یادآوری آیتم و یادآوری منبع نسبت به جوانترها عملکرد بدتری داشتند،ولی هم سالمندان و هم جوانان در مورد جملات خوانده شده دربارهء افراد مشهور نسبت به افراد غیرمشهور عملکرد بهتری داشتند(ارنگرود و همکاران،6991).
برای بررسی چگونگی معنیداری در گروههای مختلف از آزمون تعقیبی توکی استفاده شد که نتایج نشان داد تنها در مورد تصاویر مشهور تفاوت معنیداری بین دو گروه جوانان 04-03 ساله و سالمندان وجود ندارد و در مورد گروههای دیگر در تمام موارد تفاوت معنیدار است.
برای بررسی چگونگی معنیداری در گروههای مختلف از آزمون تعقیبی توکی استفاده شد که نتایج نشان داد؛در مورد کلمات پربسامد بین دو گروه جوانان 04-03 ساله و سالمندان تفاوت وجود دارد و در مورد کلمات کمبسامد تفاوت بین همهء انواع گروهها معنیدار است.
برای بررسی چگونگی معنیداری از آزمون تعقیبی توکی استفاده شد که نتایج نشان داد در مورد تصاویر مشهور تفاوت جوانان 04-03 ساله و سالمندان معنادار نیست ولی در سایر موارد تفاوت بین گروهها معنیدار است."