Abstract:
در این مقاله،نخست،دلایل ورود زودهنگام احمد شاملو به عرصهء سیاست بررسی میشود و در ادامه،تأثیر مراودات و فعالیتهای اجتماعی در شکلگیری ساختار فکری وی،مورد سنجش قرار میگیرد؛در این راستا بخشی از تفکرات اومانیستی و اگزیستانسیالیستی به عنوان اندیشهء غالب در متن مجموعهء اشعار شاعر،مطرح میشوند و برخی از اصول اعتقادی هردو مکتب با دیدی انتقادی و با توسل به معیارهای معنوی،در معرض تحلیل قرار میگیرند.در نهایت،کیفیت تمایز و تفاوت مکاتب مادی از جهان بینیهای الهی،مورد بحث واقع میشود.
Machine summary:
"او نگاه میکند و آنقدر مسحور میشود که فراموش میکند باید یک قدم جلوتر بگذارد و خودش را به قعر این مفاهیم پرت کند تا آرام شود:صاحباختیاری،بهروز-باقرزاده،حمید رضا-احمد شاملو،شاعر شبانهها و عاشقانهها-ص 254 (2)آقابخشی،علی-فرهنگ علوم سیاسی-ص 981 (3)موجود انسان دائما در تلاش نگهداری و تداوم((خودپنداری))خویش است و اگر بین تجربههای زندگی و مفهوم او از خویشتن،تضادی حس کند،از خود واکنش دفاعی نشان خواهد داد:شاملو،سعید-مکتبها و نظریهها در روانشناسی شخصیت-ص 511 (4)قرائتی،محسن-مجموعه درسهایی از قرآن-ص 88 (5)دستغیب،عبد العلی-نقد آثار شاملو-ص 101،منبع اصلی:مجلهء فردوسی (6)شاملو،سعید-مکتبها و نظریهها در روانشناسی شخصیت-ص 211 (7)اگزیستانسیالیسم Existentialisme از کلمهء Existence به معنی وجود،گرفته شده است و به معنی اصالت وجود یا تقدم وجود است؛تقدم وجود بر ذات Essence موجودات:سید حسینی،رضا-مکتبهای ادبی-ج 2 ص 269 بخشی از اعتقادات اگزیستانسیالیستها:*توصیه به جستجوی فردی برای یافتن اصالت و معنا در جهانی خصمانه یا بیاعتنا*انکار مفهوم طبع نیکوکار و خداوند خیر*تأیید اصالت فرد و تأکید آن بر اختیار*خدا یا وجود ندارد یا هیچ دستور العمل آشکاری برای امور انسانی یا سیاسی نمیدهد:لیپست،سیمور مارتین-دایره المعارف دموکراسی-صص 822،922 و 032 (8)قادری،هوشیار-انسان در مقام وجود(دربارهء انسانشناسی فیلسوفان وجودی)-شمارهء 9004 روزنامهء همشهری،ص 11 (9)لیپست،سیمور مارتین-دایره المعارف دموکراسی-ص 032 (01)مضامینی چون منطق و معرفتشناسی (Epistemology) در مکتب اگزیستانسیالیسم مورد دقت قرار نمیگیرند."