Abstract:
هدف از نگارش این مقاله توصیف و تحلیل عوامل ظهور نقد جدید است.عواملی چون پیشرفت سریع علم، تحولات قابل ملاحظه اجتماعی، ایستایی ادبیات و نقد ادبی، انقیاد از ارزش های اخلاقی و اجتماعی دوره ویکتوریا (1901 ـ 1832) به عنوان سدی در راه پیشرفت ادبیـات و نقد ادبی، تمرکز بر اولویت نویسنده به جـای اولویت متن،یافت های روانشنــــاسی فـــروید (Freud)، یونگ (Jung) و برگســون (Bergson) و بالاخره نارضایتی گسترده عمومی از وضعیت ادبی قرن نوزدهم، نقادان تصویرگرایی چون تی.ای.هیـــولم (T.E Hulme) و ازرا پــــاوند (Ezra Pound) و به دنبــال آنهــا فرمالسیتی چـــون ای.ا.ریچاردز (I.A.Richards) را بر آن داشت تا درنظریات ادبی خود بیشتر به متن توجه نمایند و راه را برای شکوفایی نقد جدید هموار سازند. این مقاله همچنین اصول کلی نقد جدید و محدودیت های آن را بررسی خواهد کرد.
The present study attempts to describe and analyze various causes which led to the emergence of new criticism . such factors as the rapid progress of science، considerable social changes، stillness of literature and criticism، the follow up of social and moral values of Victorian period (1832 - 1901) as an obstacle in the way of literature and literary criticism، concentrating on the priority of the writer instead of the text، psychological discoveries of Freud، Jung and Bergson and finally the general dissatisfaction of literary condition in the 19th century led the imagists like T.E.Hulme and Ezra Pound and along with them I.A.Richards to ponder over their literary theories and pay more attention to the texts which paved the way to the blossoming of new criticism. This article will also consider the major principles of new criticism and its limitations.