Abstract:
در این بررسی به برخی زمینههای اجتماعی آنومی بین دانشاموزان پیشدانشگاهی در شهرستان رامهرمز پرداخته شده است.آنومی وضعیتی است که در آن شرایط،فرد احساس بیهنجاری نموده و به نوعی حالت نابسامانی بین فرداحساس بیهنجاری نموده و به نوعی حالت نابسامانی بین فرد و نهادها اشاره دارد.از بین 907 نفر دآنشآموز دختر و پسر سه رشته ریاضی،تجربی،علوم انسانی 270 نفر به عنوان نمونه انتخاب و از طریق پرسشنامه محقق ساخته،اطلاعات جمعآوری شده است و رابطه برخی زمینههای اجتماعی در بین دانشاموزان از جمله جنس،موفقیت تحصیلی،اقتصاد،رضایت از پایگاه اجتماعی،امید به آینده،اعتماد به مسولین،به عنوان متغیرهای مستقل برسی شده است.برای تحلیل دادها پس از آمار توصیفی از رگرسیون چند متغیره استفاده شده است.یافتههای تحقیق،پس از بررسی رابطه متغیرهای مستقل با متغیر وابسته(آنومی)بین جنس و انومی رابطه را نشان داده شده است؛که آنومی بین پسران بیش از دختران است.نکته ظریف اینکه با توجه به ویژگیهای جوانان انتظار میرفت عوامل ذهنی از قبیل:میزان رضایت از موقعیت اجتماعی، امید به آینده بیش از عوامل عینی بر آنومی موثر باشند.اما فرضیه رابطه پایگاه اقتصاد با آنومی تائید نشد.به عبارتی احترام به جوانان و توجه به آنان برایشان مهمتر است.دیگر یافتهها،رابطه موفقیت تحصیلی با آنومی و رابطه معکوس اعتماد به مسولین با آنومی را نشان میدهد.با توجه به رگرسیون چند متغیره،متغیر میزان امید به آینده بیشترین تا ثیر را بر میزان آنومی داشته است و 30 درصد واریانس متغیر وابسته را توضیح میدهد.
Machine summary:
پژوهشی با عنوان آنومی یا آشفتگی اجتماعی در شهر تهران بر ری 053 نفر به عنوان نمونه انجام گرفته است،یافتهها نشان میدهد که اعتماد به قانون نسبتا کم به نظر میرسد،و نه تنها دزدی و کارهای نامشروع افزایش یافته است،بلکه این احساس وجود دارد که قانون در مورد همه یکسان اجرا نمیشود.
در کل از جداول 2 تا7 نتیجه گرفته میشود که متغیر اصلی پایگاه اقتصادی اجتماعی بر میزان آنومی تأثیری ندارد و فرضیه اصلی پژوهش در این مورد رد شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) در جدول 8 سطح معناداری نشان میدهد که میزان رضایت از موقعیت اجتماعی خانواده و میزان آنومی مشاهده شده در فرزند رابطه معکوس و معناداری با یکدیگر در سطح 99 درصد اطمینان دارند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) سطح معناداری در جدول 01 نشان میدهد که بین میزان آنومی و اعتماد به مسئولین رابطه معنادار و معکوسی وجود دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول نشان میدهد که فرضیه تحقیق در سطح 99 درصد اطمینان معنادار بوده و هرچه امید به آینده در میان دانشآموزان بیشتر باشد میزان آنومی در آنها کمتر خواهد بود.
جدول متغیرهای وارد نشده به معادله را نشان میدهد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری تحقیق آماری در این پژوهش نشان میدهد که میزان آنومی در میان دانشآموزان تحت تأثیر متغیرهای مهمی مانند رضایت از موقعیت اجتماعی خانواده،میزان امید به آینده و جنسیت است.