Abstract:
گسترش قلمرو اسلامی پس از دوره اول فتوحات در غرب هند متوقف شد تا اینکه در اواخر قرن چهارم هجری بر اثر لیاقت افرادی چون سبکتکین و سلطان محمود و مساعدت اوضاع سیاسی منطقه حکومت قدرتمندی در غزنه ایجاد شد در این هنگام سلطان محمود سلسله حملات سی ساله را به هندوستان را رهبری کرد که حدود ۲۰ حمله رسید در این حملات پایههای قدرت سیاسی و مذهبی هند به شدت متزلزل شد هر چند لشکر کشی های محمود به هند ثروتهای بی حساب هند و بودجههای آنجا ایجاد انگیزه می کرد و سلطان محمود اقداماتی اساسی در جهت استقرار اسلام در آن سرزمین انجام نداد ولی زمینه برای گرایش گروه قابل توجهی از مردم هند به دین مبین اسلام فراهم شد. غزنه ، لاهو ، و بعدها در زمان با بزیان ، دهلی و دیگر نقاط هند به مراکز مهم از فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی تبدیل شدند
توققف انتشار و توشع الحکومة الاسلامیة بعد المرحلة الاولیٰ من الفتوحات الاسلامیة
فی غرب الهند إل أن ظهر فی أواخر القرن الرابع الهجری افراد جدیرون مثل سبکتکین
و السلطان محمود؛ و قد ساعدت الأوضاع السیاسیة السائدة فی المنطقة علیٰ ایجاد
حکومة قویة و قادرة فی منطقة غزنة» فی هذه الظروف قام السلطان محمود بتنظیم و قیادة
عشرین غزوة تقریبا علی الهند استغرقت ثلاثین سنة.
و من هنا یلاحظ بأنه قد تزلزلت بشدة أسس و أرکان القدرة السیاسیة و الدینیة فی
الهند من جراء هذه الغزوات؛ و لو أن غزوات السلطان محمود للهند کانت من أجل
الحصول علیٰ الثروات العظیمة و احتلال القریٰ الصغیرة (التی کانت تحکم من قبل بعض
الافراد الاغنیاء) حیث أن السلطان محمود لم شم بعمل اصولی و اساسی من أجل الدین
الاسلامی و استقراره فی هذه الاراضی لکنه أوجد الارضیة و الرغبة الملحوظة عند
الشعب الهندی بالنسیة للدین الاسلامی المبین. کما و یمکن ملاحظة أن مدینة غزنةء
لاهور و من ثم فی العصر البابری» دلهی و بقیة مراکز الهند تبدلت الی مراکز مهمة للثقافة
و الحضارة الأیرانیة -الاسلامیة.
Machine summary:
سلطان محمود پس از مدت کوتاهی موفق شد اولا"ایلک خان"را متقاعد سازد که جیحون را به عنوان مرز خود با غزنویان به رسمیت شناسد و دیگر چشم طمع به این سوی آب نداشته باشد و ثانیا از طرف دیگر،سیستان رابه انقیاد خویش درآورد و با عزل خلف بن احمد صفاری برادر خویش،نصر را بهحکومت آنجا منصوب کند ثالثا دست خاندان مأمونی خوارزم را از این ایالت کوتاهسازد و آنجا را به یکی از غلامان سبکتکین به نام آلتونتاش واگذار کند.
با پایان یافتن این سلسله عملیاتها اکنون اطراف سرزمین تحت حکومت محمود ازرقیبان دیرینه خالی شده بود و به این امیر غزنوی که اکنون دیگر با لقب سلطان به عنواناولین سلطان تاریخ اسلام شناخته شده است اجازه میداد که با خیالی راحت و مطمئن بادشمن جدی رودررویش که در سرزمین کفر یعنی هندوستان قرار دارد روبرو شود وسلسله عملیاتهای خود را در بلاد کفر تکمیل ساخته و تا قلب هندوستان پیش رود.
44 اگرچه ابن اثیر و خواجه رشید الدین فضل الله این سفر جنگی را به این شکل نقلکردهاند اما گردیزی مدعی است که سلطان محمود از آنجا در سال 399 ه به حرب"انندپال"رفت؛او را شکست داده و سی فیل به غنیمت گرفت و از آنجا به قلعهبهیمنگر45رفته از آن قلعه با زر و سیمی بیحساب در سال 400 ه به غنیمت بازگشت وآن اموال را به نمایش خاص و عام گذاشت46.