Abstract:
اسلام برای تربیت و تکامل انسان،نظامهای متعدد از قبیل نظام حقوقی و قضایی،نظام تربیتی،نظام اقتصادی و نظام سیاسی و...پیشبینی کرده است.در این میان،نظام سیاسی جایگاه ویژهای دارد.نظام سیاسی اسلام بر مفهوم عمیق و دقیق ولایت مبتنی است.در عصر حاضر، عدهای تحت تأثیر اندیشههای سکولاریستی غربی بطور کلی منکر نظام ولایی گردیده و حتی ولایت و حکومت پیامبر(ص)را بشری و غیر مرتبط با رسالت الهی و دینی آن بزرگوار دانستهاند.با توجه به اهمیت بحث ولایت و حکومت در اسلام،این مقاله به بررسی و نقد این اندیشه پرداخته است و با استناد به آیات قرآن کریم،اثبات میکند که حکومت و رهبری اجتماعی از لوازم قطعی و جداییناپذیر ادیان آسمانی بویژه دین اسلام است.
Machine summary:
"com/articles با توجه به مباحث یاد شده،سؤال اصلی این مقاله این است که آیا پیامبر اسلام از جانب خداوند متعال،علاوه بر شأن رسالت و امامت معنوی،مأموریت زعامت و رهبری سیاسی اجتماعی را بر دوش داشته و یا اینکه شأن زعامت از سوی مردم به پیامبر اسلام(ص)واگذار شده است.
ج)همچنین در برخی از آیات قرآن کریم،برخی از اموری که شئون حکومت به حساب میآید به پیامبران نسبت داده شده است؛مثلا در آیه 312 از سورهء بقره میخوانیم: «کان الناس امة واحدة فبعث الله النبیین مبشرین و منذرین و انزل معهم الکتاب بالحق لیحکم بین الناس فیما اختلفوا فیه» از این آیه استفاده میشود که علت فرستادن پیغمبران و نازل کردن کتابهای آسمانی و به عبارت دیگر،سبب دعوت دینی این است که انسان طبعا به سوی اختلاف میرود و از طرفی طبعا به سوی مدنیت و اجتماع سیر میکند و چون فطرت انسانی،خود موجب اختلاف است،نخواهد توانست آن را برطرف سازد.
همچنین ایشان ذیل آیهء شریفه «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» (نساء95/)میفرماید:جای هیچ تردیدی نسبت که خدای تعالی از این دستور، که مردم او را اطاعت کنند،منظوری جز این ندارد که ما او را در آنچه از طریق پیامبر عزیزش به سوی ما وحی کرده است،اطاعت کنیم و معارف و شرایعش را به کار ببندیم و اما رسول گرامیش دو جنبه دارد یکی جنبهء تشریع بدانچه پروردگارش از غیر طریق قرآن به او وحی فرموده؛یعنی همان جزئیات و تفاصیل احکام که آن جناب برای کلیات و مجملات کتاب و متعلقات آنها تشریع کردند و خدای تعالی در اینباره فرموده «و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم»."