Abstract:
هدف تحقیق حاضر توصیف و مقایسه تبحر حرکتی دانشآموزان دختر و پسر 10 و 11 ساله شهرستان ارومیه بود.به همین منظور تعداد 360 دانشآموز(180 پسر و 180 دختر)از پایههای چهارم و پنجم مدارس دولتی مقطع ابتدایی شهرستان ارومیه به صورت تصادفی خوشهای انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند.ابزار اندازهگیری تحقیق حاضر مجموعه آزمون تبحر حرکتی بروینینکس-ازرتسکی (BOTMP) بود.دو گروه آزمونگر آموزشدیده اجرای آزمونها و ثبت اطلاعات را بر عهده داشتند.نمرات خام حاصل از اجرای آزمونها ثبت و پس از تبدیل به نمرات استاندارد T ،به تفکیک جنسیت و سن طبقهبندی و مقایسه شدند.از روشهای آمار توصیفی و آزمونهای آمار استنباطی t مستقل و تحلیل واریانس دوطرفه برای مقایسه گروهها به تفکیک جنسیت و سن استفاده گردید.سطح معناداری برای تمام آزمونها a? 0/05 در نظر گرفته شد.نتایج نشان داد پسران در مهارتهای حرکتی درشت و دختران در مهارتهای حرکتی ظریف به صورت معناداری بهتر از گروه مقابل بودند.در تبحر حرکتی هم برتری از آن دختران بود. دانشآموزان 11 ساله در مهارتهای حرکتی درشت و تبحر حرکتی به صورت معناداری نسبت به دانشآموزان 10 ساله بهتر عمل کردند اما در مهارتهای حرکتی ظریف تفاوت معناداری بین دانشآموزان 10 و 11 مشاهده نشد.
Machine summary:
"نتایج نشان داد پسران در مهارتهای حرکتی درشت و دختران در مهارتهای حرکتی ظریف به صورت معناداری بهتر از گروه مقابل بودند.
پسران در قدرت و سرعت و دختران در حرکات ظریف بهتر بودند و کودکان با سوابق تحصیلی بهتر امتیازات بالاتری در تواناییهای حرکتی کسب کردند19.
نتایج آزمون t مستقل برای مقایسه میانگین امتیاز استاندارد دانشآموزان دختر و پسر (تصویرتصویر) مقایسه آماری میانگین امتیازات استاندارد مهارتهای حرکتی درشت،ظریف و تبحر حرکتی دانشآموزان به تفکیک سن نشان میدهد امتیاز استاندارد مهارتهای حرکتی درشت و تبحر حرکتی دانشآموزان 11 ساله به صورت معناداری بهتر از دانشآموزان10 ساله است (p>0/05) ولی بین امتیاز استاندارد مهارتهای حرکتی ظریف دو گروه سنی تفاوت معناداری مشاهده نشد (p<0/05) (جدول شماره 2).
بدین معنا که تفاوت سرعت دویدن و چابکی بین پسران و دختران تحت تأثیر سن آنها قرار ندارد و تفاوتهای سنی هم متأثر از جنسیت آزمودنیها نیست.
تفاوت در سرعت و چالاکی اندام فوقانی دختران و پسران متأثر از«سن»شرکتکنندگان نیست و اختلاف بین 10 سالهها و 11 سالهها هم تحت تأثیر «جنسیت»آنها قرار ندارد.
نتایج تحلیل واریانس دوطرفه برای مقایسه میانگین امتیازات استاندارد خردهآزمونها (تصویرتصویر)بحث و نتیجهگیری بررسی وضعیت رشد حرکتی دانشآموزان مقطع ابتدایی(10 و 11 ساله)و تفسیر اطلاعت حاصل از مجموعه آزمون تبحر حرکتی بروینینکس-ازرتسکی براساس نمرات استاندارد T انجام شد.
Kayihan H(1999)"The assessment of Bruininks-Oseretsky test of motor proficiency in children" Journal of Hacettepe University,School of Physical Therapy,Ankara,Turkey.
Nourbakhsh P(2004)"A study of perceptual motor abilities of fifth grade elementary students and their relationship with their academic performance in comparison with Oseretsky scale" Journal of Harakat,University of Tehran,Vol 1,PP:25-39."