Abstract:
هدف : مطالع ات انجام شده در مورد اختلال بیش فعالی - کم توجهی حاکی از وجود اختلال در عملکرد اجرایی از جمله حافظه کاری است . از طرف دیگر در این بیماران شواهدی دال براختلال در حافظه بینایی نیز به دست آمده است . هدف این مطالعه بررسی حافظه بینایی با
استفاده از آزمون های نوروپسیکولوژی حساس به عملکرد لوب تمپورال در کودکان مبتلا به
اختلال بیش فعالی - کم توجهی بود .
روش: در این مطالعه مقطعی - تحلیلی 41 کودک 6 تا 11ساله مبتلا به اختلال بیش فعالی - کم توجهی با بهره هوشی طبیعی که قبلا تحت درمان دارویی نبودند، با 30 کودک سالم که از نظر سن، جنس و بهره هوشی با آنها همسان شده بودند، به یادگیری جفت ، (DMS) وسیله آزمون های نوروپسیکولوژی تأخیر در جور کردن با نمونه عملکرد PAL مقایسه شدند . یافته ها : در آزمون (PRM) و حافظه شناسایی الگو (PAL) ارتباط افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی - کم توجهی ضعیف تر از گروه کنترل بود . تعداد کل خطاها و تعداد کل تلاش ها به شکل معنی داری بیشتر و تعداد مراحل تکمیل شده به شکل معنی داری کمتر درصد پاسخ های صحیح، گروه بیمار به طور معنی داری کمتر از گروه DMS بود . در آ زمون کنترل بود و این اختلاف در مورد درصد پاسخ های صحیح کل تأخیرها و نمایش همزمان نیز نشان داد که درصد پاسخ های صحیح و میانگین زمان PRM معنی دار بود . نتایج آزمون پاسخدهی صحیح در گروه بیمار ضعی ف تر از گروه کنترل بود، اما این تفاوت به لحاظ آماری معنی دار نبود .
نتیجه گیر ی : کارکرد بیماران مبتلا به اختلال بیش فعالی - کم توجهی بدون دریافت قبلی دارو در آزمون های حساس به عملکرد تمپورال به ویژه در زمینه حافظه بینایی نسبت به گروه کنترل دارای درجاتی از اختلال می باشد.
Machine summary:
"روش:در این مطالعه مقطعی-تحلیلی 41 کودک 6 تا 11ساله مبتلا به اختلال بیشفعالی-کمتوجهی با بهره هوشی طبیعی که قبلا تحت درمان دارویینبودند،با 30 کودک سالم که از نظر سن،جنس و بهره هوشی با آنها همسان شده بودند،بهوسیله آزمونهای نوروپسیکولوژی تأخیر در جور کردن با نمونه (DMS) ،یادگیری جفتارتباط (PAL) و حافظه شناسایی الگو (PRM) مقایسه شدند.
همینطور باید برایتعیین عوامل دیگری غیر از حافظه مثل انگیزه،خستگی یا عواملاجرایی مثل استراتژیهای پاسخدهی که میتوانند بر عملکردآزمون اثر بگذارند،از سرعت پاسخدهی در مراحل مختلف یک(1)- Rothenberger (2)- Nadder (3)- Biederman (4)- Kempton (5)- Giedd (6)- Blumenthal (7)- Molloy (8)- Castellanos (9)- Tannock (10)- Owen (11)- Sahakian (12)- Semple (13)- Polkey (14)- Robbins (15)- Aman (16)- episodic (17)- retrieval (18)- Elliott (19)- Dolan (20)- Roland (21)- Gulyas (22)- Goldberg (23)- Berman (24)- Rondolph (25)- Gold (26)- Weinberger (27)- Jonides &%03511HSOG035G% آزمون استفاده کرد.
(1)- Delay Matching to Sample (2)- short term visuospatial recognition memory (3)- Barnett (4)- Maruff (5)- Vance (6)- Kiddie-Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia (7)- ADHD Rating Scale بزار پژوهش - K-SADS مصاحبهای است نیمه ساختار یافته که برایتشخیص اختلالات کودکان و نوجوانان طراحی شده و درمطالعه تهرانی دوست و زرگرینژاد(منتشر نشده)اعتبار وروایی آن در جمعیت ایرانی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
حث نتایج آزمون PAL در این مطالعه نشان داد که در گروه ADHD میانگین تعداد خطاها و تعداد تلاشهای انجام شده برایرسیدن به پاسخ صحیح بهطور معنیداری بیشتر و مراحلتکمیل شده(که یک نشانگر مهم برای موفقیت کلی فرد در اینآزمون است)نسبت به گروه کنترل بهطور معنیداری کمتر است."