Abstract:
در بازار رقابتی،نیاز مبرمی به توسعه و بهبود انعطافپذیری و نیز پاسخگویی سازمان وجود دارد.امروزه بسیاری از سازمانها و شرکتها با رقابت فزاینده پایدار و نامطمئنی روبهرو هستند که به واسطه نوآوریهای تکنولوژیکی،تغییر محیطهای بازاری و نیازهای در حال تغییر مشتریان،شدت یافته است.این وضعیت بحرانی موجب اصلاحات عمدهای در چشمانداز استراتژیک سازمان،اولویتهای کسب و کاری،و بازبینی مدلهای سنتی و حتی مدلهای نسبتا معاصر شده است.به عبارتی میتوان گفت که:رویکردها و راهحلهای گذشته دیگر قابلیت و توانایی خود برای رویارویی با چالشهای سازمانی و محیط بیرونی را از دست دادهاند؛یا بهتر است با رویکردها و دیدگاههای جدیدی جایگزین شوند.از اینرو،یکی از راههای پاسخگویی به این عوامل تغییر و تحول سازمانی چابکی( Agility )است.در واقع،چابکی،بهعنوان پارادایم جدیدی برای مهندسی سازمانها و بنگاههای رقابتی است.در این مقاله به بیان تعریفها،ویژگیها و مضامین کلیدی پارادایم چابکی پرداخته میشود تا این کار مقدمهای برای تلاشها و پژوهشهای آتی محققان و دستاندرکاران اجرایی باشد.
Machine summary:
مقالات پارادایم چابکی: تعریفها،ویژگیها و مضامین (به تصویر صفحه مراجعه شود) بهنام شهائی چکیده در بازار رقابتی،نیاز مبرمی به توسعه و بهبود انعطافپذیری و نیز پاسخگویی سازمان وجود دارد.
از اینرو،یکی از راههای پاسخگویی به این عوامل تغییر و تحول سازمانی چابکی( Agility )است.
به باور شریفی و ژانگ(1999)چابکی به معنای توانایی هر سازمانی برای حسگری، ادراک و پیشبینی تغییرات موجود در محیط کاری است.
بنابراین چابکی ممکن است به صورت توانایی یک سازمان برای واکنش سریع به نیازمندیهای بازار و نیازهای مشتریان تعریف شود.
کاید یکی از جامعترین تعریفهای چابکی سازمانی را اینگونه ذکر میکند: «سازمان چابک یک کسب و کار با سرعت،سازگار و آگاهانه است که قابلیت سازگاری سریع در واکنش به تحولات و وقایع غیرمنتظره پیشبینی نشده،فرصتهای بازار و نیازمندیهای مشتری را دارد.
در چنین کسب و کاری فرایندها و ساختارهایی یافت میشود که سرعت،انطباق و استحکام را تسهیل کرده دارای سازمان هماهنگ و منظمی است که توانایی نیل به عملکرد رقابتی در محیط تجاری کاملا پویا و غیرقابل پیشبینی را دارد و البته این محیط با کارکردهای کنونی سازمان بیتناسب نیست(کید،2000)».
قابلیتهای کلیدی چابکی در سازمان مؤسسهها و سازمانهای چابک نگران و دلواپس تغییر،عدم اطمینان و عدم پیشبینی در محیط کسب و کار خود هستند.
قابلیت تجدید ساختار: سازمانهای چابک به آسانی میتوانند تغییر قابل توجهی را در تمرکز،متنوعسازی و نوسازی کسب و کار خود برای تسریع در رسیدن به یک هدف مخصوص ایجاد کنند؛بهگونهای که این امر بتواند فرصتهای گرانبهایی را برای سازمان به وجود آورد.