Abstract:
بازاریابی تجاری همواره با انتقادهایی روبهرو بوده است.دلیل بیشتر این انتقادها،ورود مسائل غیر اخلاقی و غیر عرفی به حوزه فعالیتهای بازاریابی است.
در این مقاله انتقادهایی که نسبت به بازاریابی صورت میگیرد،مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و خواهیم گفت اصولی که در تعلیمات اسلامی ذکر شدهاند،چگونه میتوانند در بازاریابی اجتماعی و اخلاقی مدیران ایفای نقش کنند، بهویژه مدیران بازاریابی که از حساسیتهای اخلاقی و معنوی بالایی در حرفه خود برخوردارند.
Machine summary:
و حتی ارزش بالایی برای بازرگانان و تجار مطرح شده است به گونهای که حضرت علی(ع)در برنامه 53 خود در نهج البلاغه چنین میفرمایند: «سپاهیان برجای نماند جز با سومین دسته از مرمان که قاضیانند و عاملان و نویسندگان دیوان،که کار عقدها را استوار میکنند و آنچه سود مسلمان است فراهم میآورند و در کارهای خصوصی و عمومی مورد اعتمادند و کار این جمله استوار نشود جز با بازرگانان و صنعتگران که فراهم میشوند و با سودی که به دست میآورند،بازارها را برپای میدارند و کار مردم را کفایت میکنند در آنچه دیگران مانند آن نتوانند».
6 انتقادهای بازاریابی و تعلیمات اسلامی موارد عمدهای را که تصمیمگیران بازاریابی ممکن است با تصمیم نادرست خود سبب ضرر و زیان مصرفکنندگان منفرد،جامعه و سایر موسسات اقتصادی شوند مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.
در یکی از روایات نقل میشود که امام (به تصویر صفحه مراجعه شود)از آنجا که هدف اصلی کسب و کار در اسلام تعالی انسان و نه کسب سود است رعایت ملاحظات رفتاری در بازاریابی اسلامی امری ضروری است.
10 همچنین،در بازاریابی اصولی وجود دارد که از نظریهها و رویههای بازاریابی مدرن حاصل شده است7: اصل آزادی مصرفکننده و تولیدکننده اصل محدود کردن ضرر و زیان بالقوه اصل تأمین نیازهای اساسی اصل کارایی اقتصادی اصل نوآوری اصل آموزش و ارایه اطّلاعات به مصرف کننده این اصول به نوعی،راهنمای سیاستهای بازاریابی اخلاقی در سازمانها هستند.