Abstract:
مدیران ارشد سازمان تأثیر قابل توجهی را که فناوری اطلاعات میتواند روی موفقیت سازمان داشته باشد،درک کردهاند.مدیران امیدوارند که درک و شناخت خود را از روشهای مبتنی بر فناوری اطلاعات که به کار برده شده است و نیز احتمال بهکاربردن موفقیتآمیز آن را برای کسب مزیت رقابتی افزایش دهند.
بنابراین هیئت مدیره و مدیران اجرایی نیاز دارند که مدیریت و نظارت روی IT را افزایش دهند،برای اینکه اطمینان یابند که IT سازمان،استراتژیها و هدفهای سازمان را دنبال میکند و برآورده میسازد.از اینرو راهبری فناوری اطلاعات (IT Governance-ITG) به عنوان بخش جداییناپذیر مدیریت سازمان درنظر گرفته میشود.این مقاله با هدف معرفی راهبری فناوری اطلاعات و دلایل اهمیت آن و آشنایی با چگونگی پیادهسازی آن تهیه شده است تا مدیران را در جهت بهکارگیری راهبری فناوری اطلاعات در سازمانها یاری کند.
راهبری فناوری اطلاعات عبارتی است که برای توصیف اینکه چطور افراد برای مدیریت یک نهاد،فناوری اطلاعات را در سرپرستی،نظارت،کنترل و رهبری موردتوجه قرار میدهند،به کار برده میشود.
Machine summary:
راهبری فناوری اطلاعات یک بخش جداییناپذیر مدیریت سازمان،شامل راهبری و سازماندهی ساختارها و فرایندها است؛تا اطمینان حاصل شود که فناوری اطلاعات سازمان،هدفها و استراتژی سازمان را پشتیبانی میکند و توسعه میدهد یا نه؟ تجربههای منفی مدیران از بهکارگیری این فناوری،شامل از بین رفتن اعتبار،تأخیر در ارائه خدمات،عدم کارایی فرایندهای (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1:تعاملات هدفها و فعالیتهای IT (منبع شماره 2) اصلی فناوری اطلاعات سازمان و شکست اولیه آن،سازمان را برآن داشت که راهبری فناوری اطلاعات را بهکار گیرند و بنا به این دلایل بود که راهبری فناروی اطلاعات اهمیت پیدا کرد و در سازمانها به کار گرفته شد.
چه کسانی در سازمان درگیر راهبری فناوری اطلاعات هستند؟ مسئولیت راهبری فناوری اطلاعات در سازمانها در درجه اول به عهده مدیران اجرایی و هیأت مدیره است و سپس مدیران عامل باید ساختارهای سازمانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) را برای پشتیبانی از اجرا و پیادهسازی استراتژی فناوری اطلاعات،تهیه کنند و مدیران اطلاعات برای ایجاد پلی بین فناوری اطلاعات و تجارت و نیز کمیتههای راهبری فناوری اطلاعات و سایر کمیتههای مشابه نیز درگیر هستند.
چارچوب COBIT در سالهای اخیر بدیهی است که به یک چارچوب مرجع برای کنترل و امنیت در خبرهای فناوری اطلاعات نیاز است، همچنین نیاز بیشتری وجود دارد برای اینکه کاربران از ارائه خدمات فناوری اطلاعات،از راه ممیزی خدمات ارائه شده توسط گروههای داخلی و شخص ثالث،اطمینان حاصل کنند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) چارچوب COBIT در سه سطح در نظر گرفته شده است:در سطح پایین،فعالیتها و وظایفی وجود دارند که برای دستیابی به نتایج قابل اندازهگیری مورد نیاز هستند.