Abstract:
دین، بخشی از سنت تلقی می شود و در تقابل با تجدد، این مسئله، قابل فرض است که چه نسبتی میان دو دسته مفاهیم سنتی و مدرن وجود دارد. با فرض این مطلب که مفاهیم سیاسی مدرن، غیر از مفاهیم موجود در سنت هستند، این نوشتار در صدد نشان دادن این مطلب است که نسبت بین این دو دسته مفاهیم، تباین نیست و می توان شاخص های مفاهیم مدرن را به سنت عرضه نمود و میزان برتافتن ظرفیت سنت در برابر آن شاخص ها را بررسی نمود.
Machine summary:
"با فرض این مطلب که مفاهیم سیاسی مدرن، غیر از مفاهیم موجود در سنت هستند، این نوشتار در صدد نشان دادن این مطلب است که نسبت بین این دو دسته مفاهیم، تباین نیست و میتوان شاخصهای مفاهیم مدرن را به سنت عرضه نمود و میزان برتافتن ظرفیت سنت در برابر آن شاخصها را بررسی نمود.
در اصطلاح «ظرفیتسنجی» چند مسئله، قابلیت طرح دارد: وجود نداشتن خود مفاهیم مدرن در سنت، عدم وجود تباین بین مفاهیم سنتی و مدرن، امکان تعریف شاخص برای مفاهیم مدرن، امکان ارائه این شاخصها به سنت، و برنتافتن یا برتافتن آن شاخصها از جانب سنت به میزانی مشخص.
گزاره سوم: شاخصسازی مفاهیم نوین به طور مثال، دموکراسی و توزیع قدرت از جمله مفاهیم مدرن هستند که به خودی خود، در دین و سنت جود ندارند و بنابراین باید شاخصهایی از آنها را در نظر گرفت که با سنت، قابل سنجش باشند.
سپس، عماره به رد استدلال فوق میپردازد و با تمسک به آیاتی همانند (وجعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا( 239 و سیره علمای احیای دین، اثبات میکند که حزب برای جامعه اسلامی، امری ضروری است: در واقع، واژه «امة» در آیه شریفه (ولتکن منکم امة یدعون الی الخیر و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر ( 240 بر حزب به معنای نوین آن صادق است و بنابراین، سلفیون هم به شکلی به حزب، اعتقاد داشتهاند.
242 در ارتباط با این استفتا، از حیث مباحث روششناسی، دو نکته قابل طرح است: الف) اگر مقدمیت تشکیل احزاب، نسبت به امر به معروف و نهی از منکر، مفروض گرفته شود، باز این اشکال وجود دارد که احزاب، تنها مقدمه برای رسیدن به ذیالمقدمه فوق نمیباشند."