Abstract:
این مقاله از مفاهیم مخاطره3و تابآوری به منظور شکل دادن ادراک ما در مورد اینکه چگونه داشتن اختلال یادگیری بر پیامدهای غیرتحصیلی همچون سازگاری هیجانی،عملکرد خانوادگی،مشکلات نوجوانان در ترک تحصیل،سوء مصرف مواد و بزهکاری نوجوانان و سازگاری بزرگسالی تأثیر میگذارد،استفاده میکند.وجود اختلال یادگیری به عنوان عامل مخاطرهآمیزی که به خودی خود پیامدهای منفی یا مثبت را پیشبینی نمیکند،در نظر گرفته شده است.به بیان دیگر،سایر عوامل مخاطرهآمیز و حمایتی،همانگونه که در ادبیات مورد تأکید قرار گرفتهاند،با اختلال یادگیری برای تسهیل یا تشدید سازگاری تعامل دارند.این عوامل مخاطرهآمیز و حمایتی،ممکن است ویژگیهای درونی فرد یا ویژگیهای بیرونی خانواده،مدرسه یا محیطهای اجتماعی باشند.تلویحات گسترش مداخلات و حوزههای پیشگستر برای پژوهشهای آینده نیز مورد بررسی قرار گرفتهاند.
Machine summary:
"تحلیلی که در این مقاله ارایه شده بر فرضهای زیر در مورد اختلالهای یادگیری مبتنی است:(الف)اختلال یادگیری،اگر بهطور دقیق ارزیابی شود،مشکلات درونی در تحلیل کردن اطلاعات را منعکس میکند که بهطور نوعی بر عملکرد تحصیلی تأثیر میگذارد، (ب)اختلال یادگیری فرد را در برابر مشکلات غیرتحصیلی،در مدرسه،در خانه و در اجتماع دچار مخاطره میسازد،ولی حیطه و شدت این مشکلات متفاوتاند؛(ج)عوامل حمایتی و مخاطرهآمیز برای تحت تأثیر قرار دادن پیامدهای افراد دارای اختلالهای یادگیری بهطور ترکیبی عمل میکنند و(د)عوامل حمایتی و مخاطرهآمیز خاص به عنوان تابعی از سن فرد،مرحله رشد و بافت بوم فرهنگی که فرد در آن عمل میکند متغیر هستند(کیو و ویسنر،3991).
ما عوامل مخاطرهآمیزی که با پیامدهای منفی برای کودکان و نوجوانان دارای اختلالهای یادگیری مرتبط هستند و آنهایی که مانع رشد آنها ورای اختلال یادگیری میشوند را مورد بررسی قرار میدهیم.
مخاطره برای درآمیختگی14هیجانی درحالیکه شمار زیادی از مطالعات سطوح افسردگی و اضطراب در کودکان دارای اختلالهای یادگیری را مورد ارزیابی قرار دادهاند،تلاشهای کمتری برای شناسایی عوامل مرتبط با گوناگونیهای سازگاری هیجانی صورت گرفته است.
درحالیکه بیشتر افراد دارای اختلالهای یادگیری عملکرد خوبی در جامعه دارند،شناسایی عوامل مرتبط با مخاطره و تابآوری برای آن جمعیت این موقعیت را فراهم میکند که ما سازگاری آنهایی را که مشکلات شدیدتری را تجربه میکنند تسهیل کنیم.
برای مثال،چگونه عزت نفس بالا یا حمایت والدینی قوی نوجوان دارای اختلالهای یادگیری را که ناکامی در مدرسه را تجربه میکند، تحت تأثیر قرار میدهد؟ شناسایی عوامل حمایتی و مخاطرهآمیز خاص و رابطه میان آنها باید مورد مطالعات بعدی قرار گیرد."