Abstract:
هدف از مقالهی حاضر،ارایهی راهکارهایی جهت کمک به معلمان عزیز در ایجاد مرکز یادگیری آب/1 ماسه2و سازگار کردن آن با نیازهای ویژهی کودکان در کلاسهای فراگیر پیش دبستانی3میباشد.در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی که کلاسهای پیش دبستانی و آمادگی اغلب مدارس استثنایی با آن روبهرو هستند عدم مطابقت آن با نیازهای ویژهی کودکان در این سن میباشد و به همین خاطر کودکان این کلاسها هر روز صبح با بی علاقگی و فشار والدین به مدرسه میآیند و سوء رفتارهای زیادی در این کلاسها اتفاق میافتد و اغلب معلمان این کلاسها ناراضیاند و از وضع موجود انتقاد میکنند.نظریههای جدید یادگیری(ساخت گرایی) بیان میکنند یادگیری واقعی زمانی اتفاق میافتد که کودکان در موقعیتهای واقعی زندگی به فعالیت و اکتشاف بپردازند و بین موقعیتهای کلاسی و محیط طبیعی و زندگی آنها بیشترین شباهت وجود داشته باشد.اخیرا متخصصان سنجش و یادگیری نیز بر سنجشهای واقعی(از جمله عملکردی)یادگیری تأکید میکنند.مدارس استثنایی باید سعی کنند هرچه بیشتر محیطهای آموزشی را برای کودکان طبیعیتر و شادتر سازند و در کنار کلاسهای درس 2L مراکزی ایجاد کنند که به نیاز اساسی کودکان یعنی یادگیری از راه بازی پاسخگو باشد.یکی از این مراکز طبیعی مرکز آب و ماسه است که در این مقاله سعی شده به چگونگی ایجاد و سازگاری آن با شش دسته از کودکان دارای نیازهای ویژه(معلول جسمی، دارای تأخیر در رشد،بیش فعال/دارای نارسایی توجه،در خود مانده،دارای مشکل برنامهریزی حرکتی و دارای آسیب بینایی)پرداخته شود.مقالهی حاضر معرفی مختصری از کتابهای لمسی-تصویری و ویژگی آنهاست.همچنین نمونهی ساخته شده کتاب اتل،متل،توتوله توسط نگارنده معرفی میشود. با توجه به کتابهای لمسی-تصویری که درگذشته در رابطه با موضوعات مختلف برای نابینایان تهیه شده است،پژوهش حاضر بر آن است تا ابعاد مربوط به تصویر و تصویرسازی را بررسی کند و نتیجه کار عملی این مورد را در بین کودکان چهار تا شش ساله نابینا به عنوان گروه آزمون در چهارچوب انواع بافتها و آشنایی با کتابهای لمسی و پارچهای تهیه شده در ایران و خارج از کشور مطرح کند و در انتها شیوه طراحی و نمونه سازی بازی اتل،متل،توتوله نمونه عملی پژوهش حاضر را مطرح کند.پژوهش حاضر نشان میدهد که طراحی و ایجاد کتابهای لمسی-تصویری پارچهای با هدف تسهیل در آموزش برای نابینایان بسیار مفید میباشد،همچنین این کتابها قابل شستشو،سبک و بادوام نیز هستند.آنچه در این مبحث از اهمیت ویژهای برخوردار است انتخاب نوع بافت،شناخت بافت و طرز تهیه بافت مورد نیاز جهت آماده سازی 2L این کتاب برای کودکان نابینا بوده است.این کتاب برای کودکان نابینای چهار تا شش ساله ساخته شده است،کودکانی که هنوز خواندن را نیاموختهاند از طریق لمس تصاویر میتوانند به شناخت نسبی از پرندگان و حیوانات دست یابند.کودکان میتوانند فرم ظاهری(خطوط محیطی)،فرم هر یک از اعضای بدن به صورت جداگانه و بافت اعضای بدن را بشناسند.در این کتاب با روایات مختلف شعر اتل، متل،توتوله از شهرهای مختلف نیز آشنا میشوند. در سنین 4 تا 6 سالگی که کودک هنوز خواندن را نیاموخته به کمک بزرگترها از این روایات لذت میبرد و پس از آموختن خواندن میتواند این روایتها را که به صورت کارتهایی به خط بریل در جیبهای پشت هر صفحه این کتاب قرار دارد را بخواند.
Machine summary:
"با توجه به کتابهای لمسی-تصویری که درگذشته در رابطه با موضوعات مختلف برای نابینایان تهیه شده است،پژوهش حاضر بر آن است تا ابعاد مربوط به تصویر و تصویرسازی را بررسی کند و نتیجه کار عملی این مورد را در بین کودکان چهار تا شش ساله نابینا به عنوان گروه آزمون در چهارچوب انواع بافتها و آشنایی با کتابهای لمسی و پارچهای تهیه شده در ایران و خارج از کشور مطرح کند و در انتها شیوه طراحی و نمونه سازی بازی اتل،متل،توتوله نمونه عملی پژوهش حاضر را مطرح کند.
بازی اتل،متل،توتوله در این کتاب به این صورت اجرا میشود که ابتدا شعر برای کودکان خوانده میشود،همراه با خواندن شعر دست کودک و دست خواننده روی صفحات کتاب و پای حیوانات ضربهی آرام میزند،آخرین کلام ترانه به هر پایی که افتاد کودک میگوید یا حدس میزند که این چه جانور یا پرندهای است،کودک ابتدا پای جانور مورد نظر را و سپس دیگر اعضای بدن آن را لمس میکند.
کودک دچار مشکلات برنامهریزی حرکتی92 این کودکان را تشویق کنید تا با برنامههای خودشان وارد بازی با ماسه شوند و به صورت شفاهی آنها را برای شما بیان کنند.
*بعضی از مواقع قوام ماهیچهای کودکان دارای مشکلات برنامهریزی حرکتی پایین است و شاید پیش از انجام تکالیفی که به حفظ وضعیت عمودی نیاز دارند(از قبیل ایستادن در کنار میز ماسه)،از درون داد تحریک شده به وسیلهی پریدن روی توری آکروبات سود ببرند."