Abstract:
حوه استفاده از فضاها دارد. در این مقاله ابتدا این روش بهطور خلاصه توضیح داده میشود و سپس کاربرد آن در فرایند طراحی شهر تشریح میگردد.در ادامه، با استفاده از روش چیدمان فضا ویژگیهای ترتیبی فضاهای شهر یزد طی سه مرحله توسعه تاریخی آن(مرحله اول،شهر یزد در محدوده دیوار دفاعی آن؛مرحله دوم،توسعه شهر ورای دیوار رفاعی و تشکیل بازار؛و مرحله سوم،پس از خیابانکشی دهه 1320)مورد تجزیهوتحلیل قرار میگیرد و نتایج زیر برای بهرهگیری در فرایند طراحی شهر استنتاج میگردد: *فضاهای شهری براساس منطقی ساختاری شکل گرفتهاند. *دخالت در نحوه چیدمان فضا ساختار فضایی آن را دگرگون میسازد. *تحولات ساختاری شهر،تحولات عملکردی-رفتاری افراد ذی نفع را به دنبال خواهد داشت. *تحلیل ترتیب فضایی شهر با استفاده از روش و تکنیک«چیدمان فضا»،متخصصان طراحی شهری را قادر میسازد تا مدلی ایجاد کنند که رفتار در فضاهای شهری را پیشبینی کند.از این مدل میتوان در فرایند طراحی شهری بهره جست و رابطهای تعاملی با آن برقرار ساخت.
Machine summary:
"در ادامه، با استفاده از روش چیدمان فضا ویژگیهای ترتیبی فضاهای شهر یزد طی سه مرحله توسعه تاریخی آن(مرحله اول،شهر یزد در محدوده دیوار دفاعی آن؛مرحله دوم،توسعه شهر ورای دیوار رفاعی و تشکیل بازار؛و مرحله سوم،پس از خیابانکشی دهه 0231)مورد تجزیهوتحلیل قرار میگیرد و نتایج زیر برای بهرهگیری در فرایند طراحی شهر استنتاج میگردد: *فضاهای شهری براساس منطقی ساختاری شکل گرفتهاند.
برای این امر با استفاده از روش چیدمان فضا،نحوه چیده شدن کلیه فضاهای شهر موجود به دنبال هم(ساختار ترتیبی فضاها)تجزیهوتحلیل میگردد شکل 5-رابطه میان جاذبه (A) ،ترتیبات فضایی (C) ،و حرکت (M) (منبع: (Hillier 1999 (به تصویر صفحه مراجعه شود) زمانی که مردم از فضایی به دلیل ویژگیهای ترتیب فضایی با تراکم بیشتری عبور میکنند، کاربریهایی که نیاز به این جمعیت زیاد دارند در آن فضاها متمرکز میگردند و خود متقابلا سبب افزایش تراکم تردد میشوند.
نتایج تحقیقات متعدد تأییدکننده آن است که نحوه ترتیب فضاهای یک شهر رابطه همبستگی قویای (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 6-نقشه همپیوندی فراگیر شهر یزد در محدوده حصار با نحوه استفاده از فضاها،تراکم ترددها،نوع کاربریها و ارزش املاک مجاور دارد (Abbaszadegan,M.
تحلیل چیدمان فضایی نیز مبین همین امر است که بازار یزد عمق بسیار کمی دارد و استفادهکنندگان از آن با کمترین تغییر جهت از تمامی فضاهای شهر به این فضای مهم شهری دسترسی مییابند.
این از خصوصیات شهرهای اسلامی است (Hakin, 1986) ،در مرحله دوم توسعه شهر گذرهای اصلی اهمیت گذشته خود را به نسبت بازار از دست میدهند و به لحاظ چیدمان فضا نیز دارای همپیوندی کمتری هستند."