Abstract:
باور عمومی بر این است که وظیفة مدیران حداکثر کردن ثروت بلند مدت سهامداران با تخصیص بهینه منابع موجود و در دسترس آنها است. به منظور تحقق این هدف از رویه های استانداردهای حسابداری و یا از نسبتهای مالی چون نسبت P/E استفاده میشود تا میزان ثروت سهامدار را بتوان ارزشگذاری کرد. مدیران و سهامداران و سایر افراد از اطلاعات مالی جهت ارزیابی و برآورد عملکرد شرکت استفاده میکنند. ولی معیارهای مبتنی بر اطلاعات حسابداری به تنهایی نمیتوانند جوابگوی نیازهای سهامداران و استفادهکنندگان جهت اندازهگیری ثروت سهامداران و ارزش خلق شده در شرکت باشند و نیاز به معیارهایی است که مبتنی بر اطلاعات اقتصادی بوده و بر مبنای فرایند خلق ارزش باشد. ارزش افزوده نقدی مفهوم جدیدی از ارزش افزوده است که در حوزه ارزیابی عملکرد داخلی شرکت مطرح شده است و به ثروت نقدی خلق شده در داخل واحد تجاری میپردازد. این مدل تنها اقلام نقدی را در بر میگیرد. در دیدگاه مدیریت بر مبنای ارزش به عنوان یک مدل خالص جریان نقدی فرض میشود و ارزش شرکت را در سرمایهگذاریهای استراتژیک میداند. از دیدگاه سود باقیمانده مدلی است که به رشد سودآوری و جریان نقدی بازده سرمایهگذاری توجه دارد. نمونه آماری مورد بررسی شامل 85 شرکت تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1382- 1378 می باشد و آزمون محتوای اطلاعات ارزش افزوده نقدی و نسبت P/E انجام شده است. نتایج آزمون محتوای اطلاعاتی نسبی نشان داد که ارزش افزوده نقدی در ارتباط با بازده سهام شاخص بهتری در مقایسه با نسبت P/E است. نتایج آزمون محتوای اطلاعاتی فزاینده ارزش افزوده نقدی و نسبت P/E نشان داد که هر دو محتوای اطلاعاتی فزاینده نسبت به یکدیگر دارند.
Machine summary:
تعیین محتوای اطلاعاتی نسبی و فزاینده ارزش افزوده نقدی ونسبت P/E در ارتباط با بازده سهام در شرکتهای تولیدیپذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار رضوان حجازی*1،ملک التاج ملکی اسکویی2 (1).
کارشناس ارشد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهرا،ایران (تاریخ دریافت مقاله:1385/12/23،تاریخ تصویب:1386/3/1) کیده {IBباور عمومی بر این است که وظیفۀ مدیران حداکثر کردن ثروت بلندمدت سهامداران باتخصیص بهینه منابع موجود و در دسترس آنها است.
به منظور تحقق این هدف از رویههایاستانداردهای حسابداری و یا از نسبتهای مالی چون نسبت P/E استفاده میشود تا میزان ثروتسهامدار را بتوان ارزشگذاری کرد.
مدیران و سهامداران و سایر افراد از اطلاعات مالی جهتارزیابی و برآورد عملکرد شرکت استفاده میکنند.
ولی معیارهای مبتنی بر اطلاعات حسابداریبه تنهایی نمیتوانند جوابگوی نیازهای سهامداران و استفادهکنندگان جهت اندازهگیری ثروتسهامداران و ارزش خلقشده در شرکت باشند و نیاز به معیارهایی است که مبتنی بر اطلاعاتاقتصادی بوده و بر مبنای فرایند خلق ارزش باشد.
در دیدگاه مدیریت بر مبنای ارزش به عنوان یک مدلخالص جریان نقدی فرض میشود و ارزش شرکت را در سرمایهگذاریهای استراتژیکمیداند.
نمونه آماری مورد بررسی شامل 85 شرکت تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهراندر دوره زمانی 1382-1378 میباشد و آزمون محتوای اطلاعات ارزش افزوده نقدی و نسبت P/E انجام شده است.
نتایج آزمون محتوای اطلاعات نسبی نشان داد که ارزش افزوده نقدی در ارتباط با بازده سهامشاخص بهتری در مقایسه با نسبت P/E است.
نتایج آزمون محتوای اطلاعاتی فزاینده ارزشافزوده نقدی و نسبت P/E نشان داد که هردو محتوای اطلاعاتی فزاینده نسبت به یکدیگر دارند.