Abstract:
هدف این پژوهش عبارت است از بررسی دیدگاه مدیران و دست اندرکاران ورزش و مدیران گردشگری کشور در زمینه گردشگری ورزشی در ایران. بدین منظور تعداد 24 مدیر و دست اندر کار ورزش از کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی کشور ایران که در امور مربوط با گردشگری ورزش فعالیت می کردند و مورد تایید سازمان های مذکور بودند و 16 مدیر از معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور که مورد تایید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی، و گردشگری کشور بودند نمونه و به صورت تمام شمار (N=n) انتخاب شدند. با توجه به ماهیت تحلیلی تحقیق حاضر، پرسش نامه محقق ساخته ای بر اساس مقیاس 5 گزینه ای لیکرت برای تعیین اهمیت عوامل موثر در زمینه گردشگری ورزشی در ایران، به تفکیک از دیدگاه نمونه های تحقیق طراحی و پس از روایی و پایایی سنجی بین آزمودنی های موردنظر توزیع شد. پس از جمع آوری اطلاعات، با استفاده از بسته نرم افزار آماری SPSS، داده ها استخراج و از طریق آزمون آماری خی دو و کرامروی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد، بین دیدگاه مدیران و دست اندرکاران ورزش و مدیران گردشگری در خصوص عوامل سوق دهنده و جلب کننده رابطه معناداری وجود دارد، در حالی که در خصوص عوامل بازدارنده رابطه معناداری مشاهده نشد. همچنین، بین دیدگاه مدیران و دست اندرکاران ورزش و مدیران گردشگری که حداقل در یک رویداد ورزشی خارجی شرکت کرده بودند با مدیران و دست اندرکاران ورزش و مدیران گردشگری که در هیچ رویداد ورزشی خارجی ای شرکت نکرده بودند از نظر عوامل سوق دهنده، جلب کننده، و بازدارنده رابطه معناداری وجود داشت.
Machine summary:
"وضعیت حضور نمونۀ تحقیق به تفکیک سمت،در رویدادهای ورزشی خارجی بررسی آزمون آماری خی دو نشان داد بیندیدگاه مدیران و دستاندرکاران ورزش و مدیرانگردشگری در خصوص عوامل سوقدهندههمبستگی معناداری وجود دارد(0/011- P )و مقدارخی دو در این رابطه 9/087 به دست آمد.
بررسی آزمون آماری خی دو نشان داد بیندیدگاه مدیران و دستاندرکاران ورزش و مدیرانگردشگری که حداقل در یک رویداد ورزشیخارجی شرکت کردهاند با مدیران ودستاندرکاران ورزش و مدیران گردشگریای کهدر هیچ رویداد ورزشی خارجی شرکت نکردهاند ازنظر عوالم جلبکننده رابطۀ معناداری وجود دارد(0/000- P )و مقدار خی دو در این رابطه 27/153به دست آمد.
بررسی آزمون آماری خی دو نشان داد بیندیدگاه مدیران و دستاندرکاران ورزش و مدیرانگردشگری که حداقل در یک رویداد ورزشیخارجی شرکت کردهاند با مدیران ودستاندرکاران ورزش و مدیران گردشگری که درهیچ رویداد ورزشی خارجی شرکت نکردهاند ازنظر عوامل بازدارنده رابطۀ معناداری وجود دارد(0/000- P )و مقدار خی دو در این رابطه 28/368به دست آمد.
همچنین،طبق نتایج تحقیق بین المللیقیامیراد و محرمزاده(1386)با عنوان«بررسیتطبیقی نقش عوامل مؤثر بر توسعۀ گردشگریورزشی از دیدگاه مدیران و دستاندرکاران ور زشکشور ایران و استرالیا،یکی از مهمترین دلایلموفقیت کشور استرالیا در جلب گردشگران ورزشیبه دلیل رویدادهای ورزشی برگزار شده در اینکشور و کسب درآمدهای زیاد،همکاریهای دقیق و برنامهریزیشدۀ سازمانهای متولی گردشگری وسازمانهای متولی ورزش این کشور است،به طوری که سازمان گردشگری و سازمان ورزشکشور استرالیا پس از امضای تفاهمنامهای درخصوص گردشگری ورزشی مسابقات رالی استرالیارا در سال 1993 برگزار کردند که درآمدی حدود19 میلیون دلار عاید استرالیای غربی نمود."