Abstract:
پژوهش حاضر به منظور تعیین مؤلفههای آموزش شهروندی در دوره راهنمایی جهت ارائه یک چارچوب مناسب انجام شده است.سوالاتی که در این تحقیق پاسخ داده شده است بر محورهای:مهمترین مؤلفههای مقتضی با توجه به حیطههای تعیین شده،چارچوب نظری جهت توسعه آموزش شهروندی،میزان مطابقت محتوای کتب علوم اجتماعی با مؤلفههای استخراج شده در چارچوب نظری و میزان اعتبار چارچوب نظری پیشنهادی مبتنی بوده است.معلمان دوره راهنمایی استان مازندران،نمونه این پژوهش میباشند.برای جمعآوری اطلاعات موردنظر جهت اعتباردهی به مؤلفهها از پرسشنامه محقق ساخته 441 گویهای استفاده شده است.ضریب پایایی پرسشنامه 0/39 محاسبه گردید. در این پژوهش از روش تحلیل عاملی جهت بررسی عوامل پوشش دهنده پرسشنامه،استفاده شده است.نتایج تحلیل عاملی نشان داد که در مجموع 4 عامل بیشترین سهم واریانس را به خود اختصاص داده است که با توجه به همپوشی مؤلفهها با نامهای عامل رفتار اجتماعی و سیاسی با 71/8،عامل قانونمندی و قانونگرایی با 51/3،عامل رفتار ملی- مذهبی با 01/8 و عامل زیست محیطی و توسعه پایدار با 9/1 تبیین واریانس به ترتیب بیشترین و کمترین واریانس نمره کل را به خود اختصاص دادند.
سپس در این پژوهش میزان پرداخته شدن به هریک از مؤلفهها در کتب درسی از نظر معلم مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد،عمده معلمان اعتقاد دارند که بین میزان اهمیت هریک از مؤلفهها و میزان توجه به آنها در کتابهای درسی رابطه وجود ندارد.اما در مورد میزان پرداخته شدن به هریک از مؤلفهها در متن دروس،مطالعه متون درسی این دوره نشان داد که برخی از مؤلفهها بسیار زیاد و برخی نیز بسیار کم مورد توجه قرار گرفتهاند.پس از استخراج چارچوب نظری از مؤلفهها،مؤلفههای استخراجی توسط گروهی از متخصصان به روش دلفی مورد ارزیابی قرار گرفت و همبستگی هیچ یک از مؤلفهها با نمره کل کمتر از 0/4 مشاهده نشد.بنابراین میتوان گفت با توجه به میزان آلف(0/19)مؤلفههای استخراجی از اعتبار قابل توجهی برخوردار بودهاند.
Machine summary:
"پژوهش حاضر به منظور تعیین مؤلفههای آموزش شهروندی در دوره راهنمایی جهت ارائه یک چارچوب مناسب
سوالاتی که در این تحقیق پاسخ داده شده است بر محورهای:مهمترین مؤلفههای مقتضی با توجه به
سپس در این پژوهش میزان پرداخته شدن به هریک از مؤلفهها در کتب درسی از نظر معلم مورد بررسی قرار گرفت.
این دوره نشان داد که برخی از مؤلفهها بسیار زیاد و برخی نیز بسیار کم مورد توجه قرار گرفتهاند.
موجود در این زمینه موجب شده است که صاحبنظران علوم اجتماعی و تعلیم و تربیت درباره
است و چارچوب نظری مؤلفههای تدوین شده برای توسعه آموزش شهروندی در دوره
-درک اهمیت وجود توریست در رشد فرهنگی 0/1532-نظر معلمان درباره میزان مطابق محتوای کتب علوم اجتماعی و انسانی دوره
موجود 03 مؤلفه مورد توجه قرار گرفته است که تنوع مولفههای این مرحله و دقت در انتخاب
و گنجاندن باقی مؤلفهها در کتب درسی صفر است،چون با توجه با میانگینها میتوان مدعی یک پیوستار بود به این معنی که از بسیار کم تا بسیار زیاد تعریف شده است.
در سال 0002 توسط دیوید کر در بافت اجتماعی 61 کشور به صورت مقایسهای انجام گرفت، حیطههای قانونپذیری و قانونگرایی و همچنین حیطه اجتماعی و سیاسی را مورد توجه قرار
تأیید قرار گرفت دارای اهمیت ویژهای در ادبیات شهروندی است و توجه به مؤلفههای آن از
پایدار نیز به عنوان عامل چهارم در آموزش شهروندی در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته
2-نتایج نشان داده میزان توجه به مؤلفههای شهروندی استخراج شده در متون درسی دوره"