Abstract:
آسیبشناسی اجتماعی از منظر دینی هدف غایی این مقاله است،انحرافات اجتماعی که در معنایی وسیعتر از آن به آسیبهای اجتماعی تعبیر میشود در ادبیات دینی همراه با اوامر و نواهی الهی است،دین اسلام با داعیه اجتماعیات گسترده شناخته میشود هم ازاینرو بازخوانی انحرافات مورد اشاره در این مکتب الهی برای بررسی تطبیقی میان آنچه جامعهشناسان امروزی از آن به نام جامعهشناسی انحرافات اجتماعی نام میبرند سودمند بلکه ضروری است در این میان قران به عنوان موثقترین سند قابل ارجاع،به نمایندگی از کلیه آموزههای این دین برگزیده و چارچوب نظری پارسنز در خصوص خرده نظامهای چهارگانه:شخصیت(دستیابی به هدف Goal-Attainment )،اقتصاد(سازگاری Aduptation )نظام اجتماعی(یگانگی Integration )، نظام فرهنگی یا نظام اعتقادی(حفظ الگو latancy )به عنوان مرجعی برای تقسیمبندی آسیبها مورد توجه قرار گرفته است.
Machine summary:
"»32 عدم وجود پیوندهای عاطفی و اجتماعی مستحکم در جامعه اساسا جامعه را از جامعه بودن خارج ساخته و بیشتر حالت یک گروه که در یک محدوده جغرافیایی زندگی میکنند را به ذهن تداعی میکند سست شدن این پیوندها خطر بزرگی برای جامعه محسوب میشود که تفصیل آن خارج از حوصله این بحث است ما تنها به این نکته که در حوزه آسیبشناسی انحرافات اجتماعی میگنجد بسنده میکنیم که عدم پیوستگی اجتماعی کنترل و نظارت اجتماعی را به شدت کاهش میدهد تا جایی که تنها نظارت حکومتی یا حقوقی از سوی دستگاه حکومتی باقی میماند که این نظارت برای پیشگیری از جرایم و انواع انحرافات اصلا کافی نیست هر جامعهای برای بقا و انتقال فرهنگهای خود نیازمند نظارت و کنترل اجتماعی مناسب و کافی است درحالیکه در یک جمع پراکنده انتقال و توالی فرهنگی و نظارت اجتماعی یا انجام نمیشود و یا سطح آن به شدت کاهش مییابد نمونه این موارد را می توان در شهرهای جدیدالاحداث و یا حاشیهنشین شهرتان بزرگ به خوبی مشاهده کرد چندپارگی فرهنگی و عدم پیوندهای لازم عاطفی و اجتماعی میان جمع ساکن در این مناطق باعث میشود نوعی بیتفاوتی فرهنگی در مواجهه با انحرافات یا جرایم به وجود آید که برای بقاء و حفظ نظام اجتماعی بسیار خطرناک است در مجموع در سایه انسجام اجتماعی است که جامعه قوام لازم را مییابد و افراد بدون دغدغه میتوانند به ایفای نقشها خود بپردازند به تعبیر دیگر شرط لازم برای سایر وظایف و کارکردهای اجتماعی انسجام و پیوستگی مطلوب در سطح اجتماع است."