Abstract:
در دورۀ قاجار هنرمندان ایرانی علاقۀ زیادی به نقاشی دوره های رنسانس و باروک و نیز رئالیسم سدۀ نوزدهم اروپا نشان دادند. یکی از علل عمدۀ این گرایش حضور هنرمندان اروپایی در ایران بود که بیشتر آنها را حکومتهایشان برای تحقیق در اوضاع اجتماعی، فرهنگی، و سیاسی ایران، و جمع آوری اطلاعات دیداری و تهیۀ نقشه هایی برای اهداف نظامی فرستاده بودند. این طرحها و نقاشیهای اروپایی در حکم گزارشهای بصری بودند که به گونه ای هدفمند دقیق و مفصل و واقع بینانه تهیه می شدند. شاهان و شاه زادگان قاجار که در تماس مستقیم با هنرمندان سیاح اروپایی بودند، هنرمندان دربار را برای ارائۀ توصیف دقیق از اشیا و افراد به پیروی از شیوۀ غربی واداشتند. علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که هنرمندان دربار بر اثر ارتباط با هنرمندان اروپایی با قواعد طراحی و نقاشی اروپایی آشنا شده باشند. نویسنده بر آن است که به دلایل فوق، نقاشی ایران در دورۀ قاجار تا حد زیادی به واقع نمایی گرایید.
Machine summary:
"یکی از علل عمدهء این گرایش حضور هنرمندان اروپایی در ایران بود که بیشتر آنها را حکومتهایشان برای تحقیق در اوضاع اجتماعی،فرهنگی، و سیاسی ایران،و جمعآوری اطلاعات دیداری و تهیهء نقشههایی برای اهداف نظامی فرستاده بودند.
شرقشناسان به دنبال اندیشههای بکر و موضوعهای ناآشنا برای غرب بودند تا مخاطب غربی خود را تحت تأثیر قرار دهند؛در حالی که هنرمندانی که از سمت مأمور سیاسی و نظامی فرستاده شده بودند هدف دیگری داشتند:مأموریت آنان بررسی وضعیت و جمعآوری و ثبت اطلاعات به شکل تصویر و تهیهء -------------- (1) Stephen Eisenman (2) colonial period (به تصویر صفحه مراجعه شود) نقشه بود.
برتری لورانس بر دیگر نقاشان اروپای این بود که محمد شاه به او اجازه داد که چهرهنگارهای از عمهء شاه، فرح خانم،در حرمسرای خصوصی نقاشی کند و به این ترتیب،لورانس اطلاعاتی هم دربارهء زندگی زنان حرمسرا کسب کرد.
تعدای دیگر از هنرمندان اروپایی که همراه با سیاسیت مداران به اثران سفر کرده بودند هم به دربار دعوت میشدند و این امکان را می یافتند که آثارشان را به شاهان قاجار نشان دهند یا چهرهء آنان را نقاشی کنند.
9 سایر نقاشانی که اطلاعات مهمی از خود باقی گذاشتند:اوژن فلاندن،همانطور که قبلا گفته شد صدها (8) Alberto Pasini (9) Basseto (01) Cavoretto -------------- (11) Prosper Bourre (به تصویر صفحه مراجعه شود) نقاشی و طرح از شهرها،کوهها،مناظر زیبا و مردم کشید01و پاسکال کوست که همراه با فلاندن به ایران سفر کرد و مأمور تهیهء حکاکی از آثار معماری و طراحی از صحنههای جنگ بود(ت 2)."