Abstract:
این پژوهش با عنوان بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی مدیران با اثربخشی آنان در مدارس راهنمایی و متوسطه شهرستان سراب در سال تحصیلی،1383 اجرا شده است
جامعه آماری این پژوهش شامل 290 نفر معلم و 27 نفر مدیر بوده و با استفاده از جدول مورگان تعداد165نفر معلم و24 نفر مدیر به عنوان نمونه آماری انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند
روش نمونه برداری به صورت طبقه ای بوده است
برای گردآوری داده از دو نوع پرسشنامه برای سنجش ویژگیهای شخصیتی مدیران و اثربخشی آنان استفاده شده که پایایی آن 94/0می باشد. در این پژوهش 7 فرضیه با استفاده از T تست و ضریب همبستگی مورد آزمون قرار گرفته و نتایج به دست آمده نشان می دهد.
بین اثربخشی مدیران با شخصیت خون گرم و خون سردو همچنین مدیران با شخصیت بد گمان و با اعتماد تفاوت معنی داری وجود داشته ولی بین اثربخشی مدیران با شخصیت تفکر عینی -کمتر با هوش وهمچنین بین اثربخشی مدیران زن و مردتفاوت معنی داری مشاهده نگردید.
Machine summary:
"جدول شماره(5)-تفاوت اثربخشی مدیران بی تدبیر و با ظرافت متغیرها تعداد میانگین انحراف استاندارد درجه آزادی نمرهt سطح معنی داری بی تدبیری 9 74/62 33/7 21 31/13 000/0 ظرافت 14 91/82 02/3 برای آزمون فرضیه شماره (4) از T تست استفاده شدچون نمرهTبه دست آمده 31/13 با درجه آزادی 21و در سطح 01/0 معنی داراست پس می توان نتیجه گرفت که بین نمره ی اثربخشی مدیران بی تدبیر و با ظرافت تفاوت معنی داروجود دارد، بنابراین فرض صفر رد می شود و فرض تحقیق مورد تایید قرارمی گیرد.
جدول شماره(6)- تفاوت اثربخشی مدیران محافظه کار و حادثه جو متغیرها تعداد میانگین انحراف استاندارد درجه آزادی نمرهt سطح معنی داری محافظه کار 17 14/76 59/15 21 52/2 020/0 حادثه جو 6 64/92 01/4 برای آزمون فرضیه شماره (5)نیز از T تست استفاده شدچون نمره T به دست آمده 52/2با درجه آزادی 21ودر سطح 05/0 معنی دارمی باشد،پس می توان نتیجه گرفت که بین نمره ی اثربخشی مدیران محافظه کار و مدیران حادثه جوتفاوت وجود دارد، بنابراین فرض صفر رد می شود و فرضیه تحقیق مورد تایید قرار می گیردونشانگر این است که مدیران حادثه جو دارای اثربخشی بیشتری هستند.
بر اساس نتایج به دست آمده از T تست مشاهده شد که بین شخصیت مدیران زن و مرد در آموزش و پرورش سراب تفاوت معنی داری وجود ندارد که این نتیجه شاید ناشی از آن باشد که مسئولین آموزش و پرورش سراب در گزینش مدیران به تیپ های ویژه شخصیتی توجه کرده و سعی دارد که مدیران مدارس دارای شخصیت مشابه و همگن باشد و این موضوع با توجه به تفاوتهای فردی دانش آموزان ،معلمان و مقاطع تحصیلی و بافت فرهنگی واجتماعی مدارس ممکن است خسارتهای جبران نا پذیری وارد ساخته و مدیران قادر به تحقق اهداف تعلیم و تربیت نباشند."