Abstract:
طرح پژوهشی حاضر یک مطالعه تک موردی بود،که با هدف بررسی اثربخشی آموزش والدین بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان ADHDاجرا شد.آزمودنی های این طرح،چهار مادر دارای کودک مبتلا بهADHDبوده اند.به منظور کنترل تاثیر دارو،کودکان از میان کودکانADHD که حداقل به مدت 6 ماه تحت درمان دارویی با ریتالین قرار داشتند،مورد انتخاب قرار گرفتند.سپس همه آزمودنی ها به مدت 8 جلسه تحت آموزش اصلاح رفتار کودکانADHDقرار گرفتند این جلسات به صورت انفرادی و هفتگی برگزار می شد.آزمودنی ها در سه مرحله پیش از آغاز مداخله،پس از اتمام مداخله و با فاصله یک ماه از اتمام جلسات آموزش به عنوان پیگیری با استفاده از«فرم کوتاه و تجدید نظر شده مقیاس درجه بندی کانرز والدین»،«مقیاس درجه بندی ADHD،نسخه ی منزلaمورد ارزیابی قرار گرفتند،داده ها به کمک رسم نمودار ارایه گردید.نتایج نشان داد که آموزش والدین قادر به کاهش مشکلات رفتاری سه آزمودنی در این پژوهش بود.اما بر علایم اصلی کودکان ADHD تاثیر قابل ملاحظه ای نداشت.به طور کلی آموزش والدین در کاهش مشکلات رفتاری کودکان ADHD موثر واقع شد اما بر بیش فعالی،تکانشگری و بی توجهی این کودکان بی تاثیر بوده است.
Machine summary:
"این معیارها عبارت بودند از: -پایهی تحصیل حداقل دیپلم برای مادر و پدر -سطح اقتصادی-اجتماعی حداقل متوسط -انگیزهی همکاری و مشارکت در درمان در مادران -درمان دارویی با ریتالین حداقل به مدت 6 ماه برای کودک -کودکان سنین 11-7 سال -کودکان مقطع تحصیلی ابتدایی -وجود تشخیص ADHD نوع مرکب در کودکان -عدم همبودی اختلالات روانپزشکی دیگر در زمان حاضر ابزارهای پژوهش 1-فرم کوتاه و تجدید نظر شدهی مقیاس درجهبندی کانرز والدین (CPRS-R:S) این پرسشنامه دارای 72 سؤال میباشد که توسط مادران تکمیل شده است و دارای 4 زیر مقیاس مخالفتجویی1،مشکلات شناختی/بیتوجهی2،بیشفعالی و شاخص ADHD 3 میباشد.
جدول 3-نمرات خام و رتبههای درصدی آزمودنیها در مقیاس درجهبندی ADHD ،به تفکیک مراحل مختلف ارزیابی و زیر مقیاسها (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 5-نیمرخ آزمودنی اول در مقیاس درجهبندی ADHD :نسخهی منزل (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 6-نیمرخ آزمودنیهای دوم در مقیاس درجهبندی ADHD :نسخهی منزل (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 7-نیمرخ آزمودنی سوم در مقیاس درجهبندی ADHD :نسخهی منزل (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 8-نیمرخ آزمودنی چهارم در مقیاس درجهبندی ADHD :نسخهی منزل (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری با بررسی نتایج حاصل از CPRS-R:S و نمودارهای آن در مورد کودکان ملاحظه میشود که در مرحلهی خط پایهی نمرات آنها در تمام زیر مقیاسها در حد بسیار بالایی است که ضرورت درمان و مداخلهی بالینی را مطرح مینماید.
آنچه ممکن است افزایش نمرات مخالفتجویی و مشکلات شناختی/بیتوجهی را در مرحلهی پیگیری توجیه نماید،آن است که در مورد والدین این کودک حضور درمانگر برای اجرای آموختهها عامل تعیین کنندهای بوده است و به همین علت با قطع درمان،پیگیری آنها در اجرای اصول رفتاری کاهش یافته است."