Abstract:
دیدگاه تأویلی به منزلهی رویکردی سازهگرایانه در علوم اجتماعی در دهههای اخیر احیا و اصول آن در پژوهشهای پرورشی نیز به کار گرفته شده است.در این نوشتار،کاربردی ویژه از این اصول در زمینهی پژوهش در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی پیشنهاد میشود.در این کاربرد،بر نکتهی بنیانی دیدگاه تأویلی،یعنی دور تأویلی،در چارچوب دیدگاههای هایدهگر و گادامر تأکید شده و بر این اساس،چهار گام برای انجام پژوهش در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی پیشنهاد شده است.در گام نخست،پژوهشگر میکوشد تعیین کند که آیا آموزگار از پیش-دریافتهای خود در آفریند ارزشیابی آگاه است؛چرا که ارزشیابی نیز،همچون هر فعالیت شناختی دیگر،با ذهنی تهی انجام نمیشود.در گام دوم،پژوهشگر با این پرسش روبهرو میشود که آیا معلم تلاش میکند به افق اندیشهی دانشآموزان وارد شود.در نتیجه،در گام سوم،پژوهشگر با این پرسش سر و کار دارد که آیا آموزگار پیش-دریافتهای خود را که در گام اول بررسی شد،مورد تأیید یا تغییر قرار میدهد.سرانجام،در گام چهارم،پژوهشگر بررسی میکند که آیا آموزگار،«آمیزهئی از افقها»فراهم میآورد؛ آمیزشی میان افقهای اندیشهی آموزگار و دانشآموزان.این پیشنهاد نشان میدهد که بر پایهی دیدگاه تأویلی، ارزشیابی به هیچ روی فعالیتی یک سویه از سوی آموزگار نیست.
Machine summary:
"ص. 341الگوی تأویلی پژوهش در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
دیدگاه تأویلی به منزلهی رویکردی سازهگرایانه در علوم اجتماعی در دهههای اخیر احیا و اصول آن در
در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی پیشنهاد میشود.
در این کاربرد،بر نکتهی بنیانی دیدگاه تأویلی،یعنی دور
تأویلی،در چارچوب دیدگاههای هایدهگر و گادامر تأکید شده و بر این اساس،چهار گام برای انجام پژوهش
در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی پیشنهاد شده است.
در گام نخست،پژوهشگر میکوشد تعیین کند که آیا
آموزگار از پیش-دریافتهای خود در آفریند ارزشیابی آگاه است؛چرا که ارزشیابی نیز،همچون هر فعالیت
در گام دوم،پژوهشگر با این پرسش روبهرو میشود که آیا
در نتیجه،در گام سوم،پژوهشگر با این پرسش
سر و کار دارد که آیا آموزگار پیش-دریافتهای خود را که در گام اول بررسی شد،مورد تأیید یا تغییر قرار
سرانجام،در گام چهارم،پژوهشگر بررسی میکند که آیا آموزگار،«آمیزهئی از افقها»فراهم میآورد؛
آمیزشی میان افقهای اندیشهی آموزگار و دانشآموزان.
این پیشنهاد نشان میدهد که بر پایهی دیدگاه تأویلی،"