Abstract:
از رویکردهای اندیشه در زمینهی آموزشوپرورش در دهههای گذشته که در ایران کمتر بدان نگریسته شده، پرورش انتقادی است.این رویکرد که بیشتر از دههی 08 در کانون نگرش اندیشهمندان بوده،برگرفته از نگرهی انتقادی یا مکتب فرانکفورت است.در این دیدگاه،پرورش وابسته به دگرگونیاهای اجتماعی و سیاسی دانسته شده است و ازاینرو،در آن برنامههای درسی بر بررسیهای اجتماعی و سیاسی پایهگذاری میشود. نگرهی انتقادی آموزشوپرورش،بیطرفی دانش را نمیپذیرد و طرح انتقادی مسائل را در مدرسهها، آشکارسازندهی پیوند قدرت و دانش،و پیآمدهای آن میداند.
پرورش انتقادی که در سالهای گذشته بسیاری از آموزشگران و به ویژه رنگینپوستان بدان نگاهی ویژه داشتهاند،برآیند نگرهپردازی از اندیشهمندان و فیلسوفان انتقادی در کشورهای گوناگون،به ویژه اروپا و امریکا است.این نوشتار،در کنار روشن ساختن پرورش انتقادی،به بررسی پرورش رهاییبخش فریره،پرورش بنیادی ژیرو،و پرورش انقلابی مکلارن میپردازد.همچنین،چالشهایی که آموزشگران انتقادی در دوران جهانی شدن با آن روبهرواند بررسی و این دیدگاه به کوتاهی ارزیابی میشود.
Machine summary:
"این دیدگاه بر این باور است که پیوند نظام پرورشی با ساختار اجتماعی و
اساس،در این نوشتار تلاش شده است که در کنار بررسی کوتاه تاریخچهی نگرهی انتقادی،
امریکایی است،برای آشنایی بیشتر با این دیدگاه،به بررسی پرورش انتقادی از دیدگاه
ژیرو از دیگر اندیشهمندان نگرهی انتقادی است که دیدگاههای پرورشی او نگرهی بنیادی
گسترش گونههایی از پرورش انتقادی است که میتواند از میان نگرههای بنیادی همچون
او بر این باور است که پرورش انتقادی در کنار آن که در پی استعمارزدایی افراد
میگوید تکیهی پرورش انتقادی بر گروههای وسیعی از مردم است که به این شناخت
در آموزش بها میدهد و در این باره دستورهایی نیز برای آموزشگران داشته باشد؛در حالی
از پرورش انتقادی است که پیشنهادها و نمونههایی شناخته شده از روش پرورشی خود به
زیرا تنها از این راه است که میتوان پرورش انتقادی را رویهی مدرسههای دولتی ساخت و
در زمینهی یاددهی و یادگیری نیز دیدگاه هواداران پرورش انتقادی جای درنگ دارد.
در این میان،دیدگاه نگرهپردازان پرورش انتقادی نیز جای درنگ دارد.
1-پرورش انتقادی باید ویژهگی تاریخی طبقات خود را بازتاب دهد،به گونهئی که
Social Democracy 8-پرورش انتقادی باید در بر دارندهی سیاستهای اقتصادی و پخش منابع،و نیز
برخوردار است که شاید یادآوری برخی از آنها بتواند ارزیابی فشردهئی از این دیدگاه به
انتقادی در پی داشته است،این دیدگاه با کاستیهایی نیز روبهرو است که نباید آنها را
موجود در این زمینه چنین برمیآید که پرورش انتقادی در مقام نگره بسیار گسترده،ولی
آموزش از دیدگاه آموزشگران انتقادی است که در آن نقشهای سنتی آموزشگر و شاگرد"