Abstract:
در این پژوهش،تأثیر آموزش مهارتهای خودگردانی و افزایش باورهای خودبسندهگی بر کارکرد تحصیلی دانشآموزان بررسی شده است.082 دانشآموز سال اول دبیرستان(141 دختر و 931 پسر)از دو مدرسهی دخترانه و پسرانهی شیراز انتخاب و به طور تصادفی در چهار گروه گواه،آموزش مستقیم،یادگیری همکارانه، و یادگیری مستقل جای گرفتند.در طول دورهی آزمایشی،گروه گواه هیچ گونه برنامهی آموزش خودگردانی و خودبسندهگی نداشت.سه گروه دیگر،در یک برنامهی آموزش مهارتهای خودگردانی و خودبسندهگی به مدت شش جلسهی دو ساعته شرکت کردند و با مهارتها و چهگونگی اجرای آنها آشنا شدند.پس از آن،گروه آموزش مستقیم به شیوهی کلاسهای گروه گواه اداره میشد،اما دانشآموزان گروه یادگیری همکارانه در بخشی از ساعت کلاسی با تشکیل گروههای همکارانه،مهارتهای آموخته شده را هنگام یادگیری به کار میبردند و از همسالان خود الگو میگرفتند.آزمودنیهای گروه یادگیری مستقل واداشته شدند که هنگام مطالعه در خانه،فرم بازبینی مطالعه را پر کنند و برای نمرهگذاری به آموزگار بدهند.در همهی گروهها،پیشآزمون و پسآزمون پرسشنامهی راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) ،پرسشنامهی راهبردهای تنظیم انگیزش، آزمون خودبسندهگی درس علوم زیستی،و آزمون پیشرفت تحصیلی درس علوم زیستی انجام شد.
تحلیل کوواریانس نشان داد که گروه یادگیری مستقل بالاترین و گروه گواه پایینترین نمره را در مقیاسهای خودگردانی و خودبسندهگی به دست آوردند و تفاوت گروههای یادگیری همکارانه و آموزش مستقیم معنادار نبود.از دیدگاه کارکرد تحصیلی در درس علوم زیستی نیز،میانگین نمرههای گروه یادگیری مستقل به گونهئی معنادار از سه گروه دیگر بالاتر بود؛اما تفاوت میان سه گروه دیگر معنادار نبود.
به طور کلی،یافتهها نشاندهندهی تأثیر بیشتر روش یادگیری مستقل در پیآمدهای مثبت تحصیلی،یعنی خودگردانی،خودبسندهگی،و کارکرد تحصیلی در درس علوم زیستی بود.
Machine summary:
"در این پژوهش،تأثیر آموزش مهارتهای خودگردانی و افزایش باورهای خودبسندهگی بر کارکرد تحصیلی
خودگردانی و خودبسندهگی به دست آوردند و تفاوت گروههای یادگیری همکارانه و آموزش مستقیم معنادار
از دیدگاه کارکرد تحصیلی در درس علوم زیستی نیز،میانگین نمرههای گروه یادگیری مستقل به گونهئی
پرسشنامهی راهبردهای انگیزشی برای یادگیری1 (MSLQ) -این پرسشنامه توسط
یادگیری نیز دربر گیرندهی دو خرده آزمون راهبردهای شناختی-فراشناختی و مدیریت منابع است.
خودگردانی توسط آموزگار کلاس برای همهی گروهها جز گروه گواه یکسان بود و تفاوت میان این سه در آن بود گروه آموزش مستقیم پس از دورهی آموزش خودگردانی
بیشترین میانگین پسآزمون خودگردانی را،گروه یادگیری مستقل(642/00)و کمترین میانگین را گروه گواه(412/20)به دست آورد.
جدول 3-تحلیل کوواریانس پسآزمون پرسشنامهی راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ)
همانند با پرسشنامهی راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) به دست داد(جدول 4).
آزمون توکی نیز نشان داد که میانگین نمرهی راهبردهای تنظیم انگیزش در گروه یادگیری مستقل به گونهئی معنادار از سه گروه دیگر بیشتر است(0/100 P> ).
یادگیری همکارانه به دست آوردهاند،اما تفاوت میان این گروهها معنادار نیست.
آزمون توکی نیز نشان داد که در باور به خودبسندهگی نیز برتری گروه یادگیری مستقل بر
همچنین،باورهای خودبسندهگی در همهی گروههای آزمایشی به گونهئی معنادار از گروه گواه بیشتر بودند؛ولی تفاوت میان گروه یادگیری همکارانه و گروه
برای بررسی این گمانه،میانگین نمرهی آزمون علوم زیستی گروهها با هم مقایسه شد.
آزمون توکی نیز نشان داد که گروه یادگیری مستقل به
کارکرد تحصیلی و خودبسندهگی آنها نیز افزایش مییابد؛یعنی اجرای این روش آزمایشی
در پایان،کارکرد تحصیلی نیز در این پژوهش به پیشرفت در درس علوم زیستی محدود"