Abstract:
هدف از این پژوهش،بررسی اثربخشی آموزش تنشزدایی تدریجی،در کاهش تمایل به فرار،تقلیل میزان تنیدگی و افزایش عزتنفس دختران نوجوان در معرض فرار است.نمونهی اولیه،شامل 067 دانشآموز دبیرستانی بود که به وسیلهی نمونهگیری تصادفی خوشهای از مناطق 91،61،51،41،4،2 آموزش و پرورش انتخاب و با پرسشنامهی تمایل به فرار مورد ارزیابی قرار گرفتند.از بین این افراد تعداد 65 نفر از افرادی که دقیقا بالای برش یا با انحراف استاندارد زیاد بودند انتخاب و در گروههای کنترل و آزمایش به صورت تصادفی قرار داده شدند(در مرحلهی دوم نمونهگیری،مناطق 2 و 41 حذف شدند).سپس،گروههای آموزش تنشزدایی به طور میانگین،01 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند.بعد از اجرای آموزشها،پس آزمون،روی هر دو گروه آموزش تنشزدایی و کنترل اجرا شد.تحلیل نتایج نشان میدهد که آموزش تنش زدایی در کاهش میزان تنیدگی و افزایش عزتنفس دختران در معرض فرار تأثیر داشته است،اما در مورد کاهش تمایل به فرار اگرچه کاهش وجود داشته ولی از نظر آماری معنادار نیست.
Machine summary:
"زدایی در کاهش میزان تنیدگی و افزایش عزتنفس دختران در معرض فرار تأثیر داشته است،اما در مورد
میزان عوامل تنیدگیزا در این افراد بالاتر از دختران غیر فراری است.
اما پژوهشی که این پدیده را قبل از فرار مورد بررسی قرار دهد،انجام نشده است.
1-آموزش تنشزدایی تدریجی منجر،به کاهش تمایل به فرار در دختران در
جامعهی آماری این پژوهش شامل دختران در معرض فرار(31 تا 71 ساله)مناطق 91،61،
همچنین وضعیت تحصیلی مؤثر در بروز فرار مورد توجه واقع شده است.
2-پرسشنامهی عزت نفس کوپر اسمیت:اعتبار این آزمون برای گروه نوجوان در
به این جدول،بین پیشآزمون نمرههای تمایل به فرار گروه آزمایش و گروه کنترل، تفاوت معنیدار وجود دارد( Tcr >0/51- Tob ).
در مورد فرضیهی دوم تحقیق:آموزش تنشزدایی تدریجی منجر به کاهش تنیدگی
آموزش تنشزدایی تدریجی منجر به افزایش عزت نفس در دختران در معرض فرار می
تفاوت آنها دریافت آموزش تنشزدایی تدریجی در گروه آزمایش و عدم دریافت آن در گروه
مسئله میتواند در میزان تنیدگی دختران در معرض فرار گروه نمونه،مؤثر واقع شده و
این تأثیر در مورد عزت نفس افراد گروه نمونه
بنابراین،همانطور که در این پژوهش فرض شده است تغییر این دو شاخص باید کاهشی را در زمینهی تمایل به فرار ایجاد کند با توجه به نتایج به دست
تنیدگی دختران درمعرض فرار گروه نمونه مؤثر واقع شده و آن را به میزان قابل توجهی
این تأثیر در مورد عزت نفس افراد گروه نمونه نیز مشاهده شده است،بطوری که
تمایل به فرار دختران شده و در طول زمان این عوامل برای هر دو گروه کنترل و آزمایش"