Machine summary:
"منابع آماری که در اینمطالعه استفاده شده و به علت کثرت موارد استفاده از ذکر آنها به صورت پانویس خودداریمیشود،عبارتند از: (5991-0819)koobraeY noitcudorP OAF,OAF و (4991-0891)koobraeY edarTOAF,OAF بهطور خلاصه میتوان گفت این مطالعه در جستجوی پاسخ مناسب برای مسائل زیر است: -صادرکننده ایرانی در بازارهای منطقه با چه رقابتهایی روبهرو است؟رقبای مرکباتصادراتی ایران در منطقه چه کشورهایی است؟ -موقعیت نسبی ایران به لحاظ شاخصهای مزیت در تولید و تجارت مرکبات در بینکشورهای عمده تولیدکننده چیست؟ -چه پیشنهادهایی برای تقویت صادرات کشور در زمینه مرکبات وجود دارد؟ عرفی شاخصهای مزیت در زمینه تولید یکی از روشهای تعیین مزیت نسبی در تولید براساس تئوریهای مزیت نسبی،محاسبههزینه منابع داخلی (CRD) میباشد.
محاسبات انجام شده نشان میدهد در بینکشورهای مورد برسی اسپانیا بیشترین مزیت نسبی را در صدور مرکبات دارد چرا که سهماندک مصرف داخلی به تولید داخلی،این کشور را قادر ساخته تا حضور بیشتری در بازار جهانیمرکبات داشته باشد.
مقایسه نتایج حاصل از مراحل مختلف روش تاکسونومی نشانمیدهد که ایران گرچه به لحاظ شاخصهای مزیت در تولید در وضعیت نسبی مناسبی قرار دارد واز موقعیت بهتری نسبت به کشورهای چین،ترکیه،پاکستان و هند برخوردار است،لیکن بااضافه کردن شاخصهای مزیت در زمینه تجارت،رتبه ممتاز خود را از دست داده و در ردههایآخر قرار میگیرد.
3. رتبهبندی کشورها پس از اضافه کردن شاخص کیفیت (به تصویر صفحه مراجعه شود)مأخذ:نتایج حاصل از محاسبات تاکسونومی عددی تیجهگیری وپیشنهادها -جایگاه ایران در مزیت نسبی مرکبات با در نظر گرفتن شاخصهای مختلف تغییر میکند.
-مقایسه آمار صادرات کشورهای عمده تولیدکننده مرکبات نشان میدهد که ایران بهرغم آنکه دارای وضعیت مطلوبی از جهت تولید(3/3 درصد تولید جهانی)در بین کشورهایمورد بررسی است."