Abstract:
در این مقاله،سیاستهای بازرگانی و قیمت تضمینی دولت در زمینه محصول برنج بررسی شده است.بررسی روند واردات برنج نشان میدهد که این واردات دارای نوسانهای زیادی بوده و در مقایسه با رشد تولید برنج شتاب بیشتری داشته است.این امر سبب پدید آمدن نوسانهایی در قیمت برنج شده است.افزون بر این،واردات برنج از سوی دولت،با ناکاراییهایی روبهرو بوده و سیاست قیمت تضمینی نیز به سبب مسائلی چون تناسب نداشتن قیمتهای تضمینی با هزینه، نبود امکانات خرید و ذخیرهسازی برنج و زمان خرید،کاربردی نداشته است.در پایان این مقاله، در راستای حل مسائل موجود،پیشنهادهایی نیز مطرح شده است.
Machine summary:
"میانگین قیمت سالانه عمدهفروشی برنج طارم در سالهای 0731-57(کیلوگرم-ریال) (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ:مدیریت کشاورزی شهرستان بابل با مشاهده این وضعیت دولت تصمیم به تعدیل قیمت برنج گرفت و با توزیع برنج در سطح کشور از آبان ماه 4731 قیمتها شروع به کاهش کرد؛ولی با توجه به اینکه اقدامات دولت در مورد برنج به صورت انفعالی است،با توزیع بیش از اندازه برنج خارجی قیمت برنج کاهش یافت که این امر اعتراضهایی را از سوی کشاورزان و همچنین نمایندگان شهرهای شمالی کشور به همراه داشت زیرا کشاورزان برای تولید محصول متحمل هزینه فراوانی شده بودند ولی قیمت برنج در بازار به شدت کاهش یافت و کشاورزان با مبالغی بدهی روبهرو شدند.
مقایسه میزان و رشد مصرف سرانه،تولید کل و واردات 5631-57 (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به اینکه در کشاورزی ایران آب عامل محدودکننده به شمار میآید،افزایش تقاضا سبب افزایش نسبی قیمت در مقایسه با دیگر محصولات شده و همچنین فشار بر منابع آبی محدود کشور را افزوده است.
مقایسه قیمت تضمینی و بازار آزاد ارقام برنج خزر و طارم عسکری(کیلوگرم-ریال)1731-67 (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ:وزارت کشاورزی و سازمان کشاروزی استان مازندران همان طور که از جدول شماره 4 پیداست؛در مورد برنج خزر،که اصولا باید از سوی دولت مورد حمایت بیشتری قرار گیرد،قیمت بازار آزاد همواره بالاتر بوده و در مورد برنج طارم عسکری نیز،به استثنای سال زراعی 27-37،در بقیه سالها قیمت بازار از قیمت تضمینی بیشتر بوده است."