Abstract:
دگی در دانشجویان دختر و پسر رابطهی منفی معناداری وجود دارد.
Machine summary:
"جدول 5:ضرایب همبستگی احساس شادکامی با سلامت عمومی و مولفههای آن (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری همانطور که ملاحظه شد،نتایج به دست آمده نشان میدهد که ضریب همبستگی بین احساس شادکامی و مشکلات روانی،با استفاده از آزمون احساس شادکامی (ohi) و آزمون سلامت روانی عمومی (ghq-28) برای کل آزمودنیها r 0/56 ،برای آزمودنیهای دختر دانشجو r 0/55 و برای آزمودنیهای پسر دانشجو r 0/61 است و همهی ضرایب به دست آمده در سطح p>0/0001 معنیدار هستند.
نتایج به دست آمده از این پژوهش،ضمن تایید نتایج تحقیقات انجام شده توسط سایر محققین(همچون دینر و همکاران 9991؛کامپتون و همکاران 6991؛لیبورمیرسکی و راس،1991 فوردایس،3891)نشان میدهد که احساس شادکامی و خوشبختی،با سلامت روانی همبسته و با مشکلات روانی ناهمبسته است.
نتایج به دست آمده از این پژوهش،ضمن تایید نتایج تحقیقات انجام شده توسط سایر محققین(کامپتون و همکاران،6991) حاکی از این است که نشانگان جسمانی به عنوان نشانههایی که بروز اختلال در آنها،میتواند به صورت درد یا ناهماهنگی کلی در ارگانیسم آشکار شود،تحت تاثیر احساس شادکامی،مهار شده و جسم،فعالیت عادی خود را دنبال میکند(آرجیل،1002).
نتایج به دست آمده از این پژوهش،ضمن تایید نتایج تحقیقات انجام شده توسط سایر محققین حاکی از این است که اضطراب،باعث از بین رفتن توازن عاطفی میشود(کامپتون و همکاران،6991)و علاوه بر آن،موجب تغییرات فیزیولوژیکی در جسم و بروز عدم تمرکز در شناخت و ترس در روند هیجان میگردد و بهطور کلی بر فرایندهای حیاتی،اثر نامناسب میگذارد در حالیکه وجود احساس شادکامی در فرد،موجب مهار اضطراب میشود.
نتایج به دست آمده از این پژوهش،ضمن تایید نتایج پژوهشهای انجام شده توسط سایر محققین(دینر و همکاران،9991)حاکی از این است که افسردگی،کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش عزت نفس میشود و محیط زندگی را جهت تجربه کردن شکست،آماده میسازد."