Abstract:
مقاله حاضر تاثیر متغیرهای وضعیتی بر فعالیتهای مدیریت کیفیت و عملکرد سازمانها را مورد بررسی قرار میدهد.روش تحقیقی که منجر به این مقاله شده،توصیفی پیمایشی بوده که برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از آزمونهای آماری مقایسه میانگینها استفاده شده است.بررسی و مطالعه تاثیر متغیرهای وضعیتی به عنوان متغیرهای تعدیلکننده پیادهسازی فعالیتهای سیستم مدیریت کیفیت و عملکرد سازمانها نشان داد این متغیرها تاثیر معنیداری بر پیادهسازی فعالیتهای مدیریت کیفیت و عملکرد سازمانها ندارد که این مهم میتواند به عنوان تاییدی بر فراگیر بودن فعالیتهای سیستم مدیریت کیفیت باشد.
In this paper, we study The affect of contextual factors on quality management practices and organizations performance. The research method that led to this article is descriptive survey that we analyze gathered data with compare means statistical test. The result show that there is no significant effect of contextual factors on quality management practices and organizations performance. This results can be as certification to universally application of quality management practices.
Machine summary:
در ادامه آزمون فرض مربوط به بررسی تاثیر هریک از متغیرهای وضعیتی(ثبت سیستم مدیریت کیفیت و اندازه سازمانی)بر فعالیتهای مدیریت کیفیت و عملکرد سازمانها آورده شده است.
آزمون فرض تاثیر اندازه سازمانی بر عملکرد سازمانها (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها در تحقیق حاضر به بررسی تاثیر متغیرهای وضعیتی بر فعالیتهای مدیریت کیفیت و عملکرد سازمانها پرداخته شد.
نتیجه استنباط شده از تحقیق میتواند اینگونه تبیین شود که فعالیتهای سیستم مدیریت کیفیت برای تمامی سازمانها با هر اندازه سازمانی قابل کاربرد میباشد حال اینکه آیا متغیرهای وضعیتی موجود در سازمانها(مانند ثبت سیستم مدیریت کیفیت و اندازه سازمان براساس نیروی انسانی سازمانها و...
در ادامه نتایج بدست آمده برای هریک از فرضیات تحقیق مطرح و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است: در فرضیه شماره یک و سه تحقیق حاضر بیان شده بود که متغیر نهادی ثبت سیستم مدیریت کیفیت براساس استاندارد ایزو 9001 ویرایش سال 2000،بر فعالیتهای سیستم مدیریت کیفیت و عملکرد سازمانها تاثیر مثبت و معنیداری دارد.
به عنوان نمونه نتیجه بدست آمده در این حوزه با نتیجه یکی از جدیدترین تحقیقات در خصوص نقش تعدیلکننده فاکتورهای نهادی و اقتضایی بر سیستم مدیریت کیفیت و عملکرد سازمانها که توسط سیلا[19]انجام شده است نیز سازگاری دارد.
نتایج آزمون فرض مربوطه نشان داد که اختلاف معنیداری میان سطح پیادهسازی فعالیتهای سیستم مدیریت کیفیت و حصول نتایج عملکردی در سازمانهای با اندازه سازمانی مختلف(کوچک،متوسط و بزرگ)مورد تایید قرار نگرفت.