Machine summary:
"فقط پیش از اتمام کار, اشاره ای رمزی به قطب الدین حیدر زاوه دارد: حیدر زاوه قدوه ابدال قاید و سالک طریق کمال بود مردی ز دوستان خدای کفر و دین برفکنده بی سروپای چون برفت از میانه شیخ کبیر زو نمد ماند و آهن و زنجیر هر کسی دست زد در آن میراث بی خبر از زراعت حراث ظاهرش برگرفت و شد خشنود سر حیدر کسی نگفت چه بود (ابیات 467 ـ 471) بر سر این گنج خازنی دارد ظاهر امر باطنی دارد (بیت 473) پیشینه بررسی دست نویس های آثار نزاری (با تأکید بر روز و شب) ییکی از نخستین بررسی های دست نویس های آثار نزاری قهستانی, یادداشت کوتاه و البته بسیار ارزشمند مرحوم محمدتقی دانش پژوه بود که هنگام سخن از نسخه دیوان نزاری در (مکتبة المدینة المنورة العامة), به طور استطرادی, به برشمردن نسخه هایی که می شناخت, پرداخت2.
شاهد مذکور, در تحریر دیگری از لغت فرس که اقبال تصحیحش کرد, برای زنگ به معنی (زنگار) آمده است و برای معنی (روشنایی ماه) دو شاهد دیگر نقل شده, به این ترتیب: دقیقی چار خصلت برگزیده است به گیتی در ز خوبی ها و زشتی لب بیجاده رنگ و ناله چنگ می چون زنگ و دین زردهشتی (دقیقی) نوروز و گل و نبید چون زنگ ما شاد و به سبزه کرده آهنگ (عماره) (لغت فرس, به تصحیح و اهتمام عباس اقبال, تهران, چاپخانه مجلس, 1319 شمسی, ص 267) محمدبن هندوشاه نخجوانی, بیت عماره (خوشه چون عقد در و…) را به عنوان شاهدی برای معنی آب و شراب آورده (صحاح الفرس, محمدبن هندوشاه نخجوانی, به اهتمام عبدالعلی طاعتی, بنگاه ترجمه و نشر کتاب, تهران, 2535, ص 197)."