Abstract:
هدف مطالعه حاضر، بررسی رابطه سبک های دلبستگی به والدین و همسالان، با سبک های هویت در نوجوانان است. بدین منظور، 260 دانش آموز دختر و پسر پایه دوم دبیرستان به طور تصادفی از دو شهرستان خراسان رضوی (تایباد - خواف) برای بررسی رابطه متغیرها انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسآلان آرمسدن و گرینبرگ (1987) و مقیاس سبک های هویت برزونسکی، تجدید نظر شده به وسیله وایت و همکاران (1998) به دست آمد. نتایج نشان می دهند که دلبستگی ایمن به والدین، قدرت پیش بینی سبک های هویت اطلاعاتی، هنجاری و تعهد هویت را دارد و دلبستگی ایمن به همسالان، با سبک هویت هنجاری ارتباط معنادار دارد. پسران در میزان دلبستگی ایمن به والدین و تعهد هویت و دختران در دلبستگی ایمن به همسالان، بر یکدیگر برتری دارند.
Machine summary:
"ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که ضرایب جدول 5 نشان میدهد،بیشترین میزان همبستگی بین تعهد هویت و سبک هویت اطلاعاتی(0/44- r )،دلبستگی ایمن به والدین و سبک هویت اطلاعاتی،(0/53- r )و دلبستگی ایمن و سبک هنجاری(0/03- r )است.
خلاصه نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی سبکهای هویت،براساس متغیرهای انواع دلبستگی به والدین (به تصویر صفحه مراجعه شود) نسبت F و سطح معناداری آن بیانگر این است که انواع دلبستگی به والدین(ایمن و ناایمن)،41% از تغییرهای سبکهای هویت را پیشبینی میکند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به جدول 8،میتوان گفت که انواع دلبستگی به والدین و همسالان، تغییرهای تعهد هویت را پیشبینی میکند،اما نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که از انواع دلبستگی به والدین(ایمن،ناایمن)،فقط دلبستگی ایمن به والدین سهم معناداری در پیشبینی تعهد هویت ایفا میکند و از انواع دلبستگی به همسالان نیز،فقط دلبستگی ایمن به همسالان سهم معناداری در پیشبینی تعهد هویت دارد و دلبستگی ناایمن به والدین و همسالان،سهم چندانی در پیشبینی تعهد هویت ندارد.
برای مشخص کردن نقش واسطهگری سبکهای هویت در ارتباط میان سبکهای دلبستگی و تعهد هویت،از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شد که نتایج آن در جدول شماره 9 نشان داده شده است.
*بحث و نتیجهگیری باتوجه به اهداف اصلی پژوهش حاضر که مبتنی بر تعیین سهم هریک از انواع دلبستگی به والدین و همسالان در پیشبینی سبکهای هویت و تعهد هویت نوجوانان 61-51 ساله بود،نتایج این مطالعه نشان داد که نوع دلبستگی به والدین و همسالان(ایمن،ناایمن)،با شیوههای پردازش شناختی-اجتماعی که نوجوانان از طریق آنها با مسایل هویت و اطلاعات مربوط به خود برخورد میکنند،رابطه دارد."