Abstract:
تحقیق حاضر با عنایت به اهمیت تعاونیها در توانمندسازی زانا و لزوم بهبود عملکرد آنها،با هدف بررسی عوامل متمایزکننده تعاونیهای موفق و ناموفق زنان اجرا شده تا از این طریق به شناسایی شرایط موفقیتآمیز تعاونیهای دست یابد.این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی بوده و جامعه آماری آن مشتمل بر 12819 نفر از اعضای هیات مدیره تعاونیها و 1500 نفر از کارشناسان وزارت تعاون بودند.از بین این افراد 153 نفر از کارشناسان و 453 نفر از اعضای هیات مدیره به عنوان نمونه به شیوه چند مرحلهای انتخاب شدند.برای جمعآوری اطلاعات میدانی از پرسشنامه استفاده شد.روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات تنی چند از اساتید و کارشناسان مورد تائید قرار گرفت و به منظور سنجش میزان پایایی ابزار تحقیق از آماره آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برای مقیاس پرسشنامه اعضاءی هیات مدیره 97/0 و برای مقیاس پرسشنامه کارشناسان 84/0 بدست آمد که بیانگر قابلیت اعتماد مناسب این مقیاسها برای سنجش مقیاس اصلی تحقیق است.برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش تحلیل خوشهای و تحلیل تشخیص در نرمافزار SPSS به کار گرفته شد.در این تحقیق شاخص ترکیبی عملکرد تعاونیهای استانهای مختلف کشور به عنوان یک متغیر مورد نظر بوده و به روش سلسله مراتبی مورد تحلیل خوشهای قرار گرفت.به این ترتیب استانهای منتخب برحسب نحوه عملکرد طبقهبندی شدند.از طریق تحلیل تشخیصی نیز متغیرهای موثر بر عملکرد تعاونیها شناسایی شدند.بر این اساس قدرت باز پرداخت وام،سرمایه در گردش،دارایی جاری،درآمد تعاونی و میزان بستانکاری از مهمترین متغیرهای اثرگذار بر موفقیت تعاونیها شناخته شدند.سایر متغیرهای وارد شده به معادله نیز حاکی از نقش مدیریت مالی تعاونیها به عنوان مهمترین عامل در ارتقایء عملکرد آنها میباشد.
Machine summary:
"با توجه به این رویکرد،زنان نیز به عنوان بخش مهمی از اقشار جامعه با مشارکت بیش از پیش در تعاونیها نه تنها توانستند توانائیهای خود را در توسعه این نهادها به نمایش گذراند بلکه زمینه جدیدی را در عرصه کارآفرینی برای خود گشودند زنان در قبل از انقلاب اسلامی به طور محدود در تعاونیهای روستایی و شهری حضور داشتند که بیشتر،مشارکت آنان در سطح عضویت ساده مطرح بود ولی بعد از انقلاب اسلامی آنان با استفاده از فضای موجود حضور چشمگیری را در صحنههای مختلف اقتصادی از جمله تعاونیها از خود بروز دادند که فراتر از عضویت توانستند در تاسیس،مدیریت و توسعه تعاونیها نقش مؤثری ایفا نمایند.
غلامرضا طالقانی(1373)نیز در مطالعهای تحت عنوان نقش شرکتهای تعاونی روستایی در توسعه بازاریابی محصولات کشاورزی عوامل مؤثر بر موفقیت شرکتهای تعاونی روستایی را در موارد زیر برمیشمارد:اهمیت دادن به آموزش و ارائه یک برنامه آموزشی مدون بلندمدت و اصولی در سطوح مختلف برای اعضاء و مدیران تعاونیها،تغییر در سازماندهی و تشکیلات تعاونیهای روستایی متناسب با اهداف،وظایف و نقش آنها، واگذاری تعاونیها به روستاییان و اداره آن توسط مردم و کاهش دخالتهای غیر ضروری دولت،بازنگری در سیستم مدیریت و ساختار تعاونیها،توجه بیشتر و اصولیتر به بازاریابی تولیدات تعاونی،تقویت کادر اداری موجود تعاونیها و ارتقای کیفی آنها،توجه به امکانات و تأسیسات زیربنایی مانند انبار و سردخانه،مشخص کردن نظام خدمات رسانی و نظام نظارتی و فنی بر محصولات تولیدی،ایجاد ارتباط بیشتر با دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی."